Preposlať Michelin Pilot Performance Days 2011

 

Zdieľanie článku na sociálnych a iných sieťach

Radi by ste sa podelili o tento článok s ostatnými? Kliknutím na ikonky nižšie ho môžete zdieľať na danej sieti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Michelin Pilot Performance Days 2011

18.07.2011 | Ondřej Koníček | Ostatné články | Komentárov: 0 |

Ako jedna z niekoľkých českých a európskych redakcií sme boli pozvaní na akciu Michelinu s názvom Pilot Performance Days 2011. S radosťou sme toto pozvanie prijali, kto by odolal prehnať sa v športových autách na slávnom okruhu Estoril?

 

Michelin Pilot Performance Days 2011

Michelin Pilot Performance Days 2011

Akcia prebiehala v slnečnom Portugalsku a to konkrétne kúsok za Lisabonom na už spomínanom okruhu, pričom hlavný cieľ bolo vyskúšať si pneumatiky zo športovej rady Pilot. Tá obsahuje štyri typy a to Pilot Sport 3, Pilot Supersport, Pilot Sport Cup a posledné sú slicky určené výhradne na okruh. Pilot Sport 3 sú určené pre každodenné jazdenie, Pilot Supersport zvládnu aj vyššie zaťaženie a dobre si vedú aj na okruhu a Pilot Sport Cup sú posledným stupienkom pred použitím slickov. Ak jazdíte so svojím miláčikom na okruh častejšie, tieto pneumatiky sú pre vás úplne ideálne, pretože veľa vydržia, sú homologované na klasické cesty a na okruhu sú ako doma.  

 

Michelin Pilot Performance Days 2011

Michelin Pilot Performance Days 2011

Cesta do Portugalska bola celkom náročná a to hlavne z toho dôvodu, že odlet bol už v 6 hodín ráno s prestupom vo Frankfurte. Vzhľadom k náročnému predchádzajúcemu večeru som sa rozhodol, že ísť spať nemá cenu, takže som prespal ako let do Frankfurtu, tak do Lisabonu. Pri prestupe vo Frankfurte som sa stretol s niekoľkými ďalšími členmi našej výpravy a mohlo sa vyraziť na posledný let. V Lisabone nás privítalo pekné počasie, príjemná pani sprievodkyňa a vydali sme preskúmať krásy tohto zaujímavého mesta. To na nás dýchlo úžasnou atmosférou a tiež faktom, že sa v ňom nachádza veľa neobývaných budov v nie práve dobrom stave. Tie sa nachádzajú ako na okraji, tak v centre. O tento stav mesta sa postaralo rozsiahle zemetrasenie v 18. storočí a prispeli k tomu aj následné požiare, v ktorom zaniklo veľa významných pamiatok. Takže prvý deň bol v znamení poznávania mesta, potom sme sa ubytovali a všetci sa už tešili na ďalší deň, ktorý mal podľa dostupných informácií stáť naozaj za to.  

 

Michelin Pilot Performance Days 2011

Michelin Pilot Performance Days 2011

Ďalší deň ráno nás autobus dopravil na okruh Estoril a všetko mohlo začať. Po krátkom privítanie a prezentáciu sme mohli obdivovať niektoré vystavené automobily, medzi ktorými nechýbali ani exoti typu Gumpert Apollo S, Mercedes SLS AMG, KTM X-Bow, alebo Ferrari 458 Italia. Zastúpenie tu mali aj spoločnosti zaoberajúce sa tuningom ako Alpina, MTM, AC Schnitzer, Novidem a Giacuzzi. Avšak doteraz sme nevedeli, v čom budeme jazdiť, a mohli sme sa o tom iba dohadovať. To sme sa ale veľmi rýchlo dozvedeli. Rozdelili sme sa do dvoch skupín, pričom jedna vyrazila do statických workshopov na rôzne prezentácie a tá druhá sa vydala priamo na okruh. Ja som bol v tej druhej, takže po krátkej inštruktáži, popísanie bezpečnostných pravidiel na okruhu a pridelenie svojho inštruktora som vyrazil do prvého auta.  

 

Michelin Pilot Performance Days 2011

Michelin Pilot Performance Days 2011

Hneď zo začiatku som mal možnosť osedlať fantastické Porsche 911 GTS obuté do okruhových slick a prvé zoznámenie s okruhom mohlo začať. Okruh je vcelku technický, ale samozrejme nechýbalo ani niekoľko veľmi rýchlych pasáží, ktoré šli prejsť takmer pod plným plynom. Vďaka závodným slickom ponúkla 911 neuveriteľnú priľnavosť a na okruhu sa skrátka vyznamenávala v každej ďalšej zákrute. Potom nasledovalo niekoľko ďalších vozidiel Porsche, ktoré si boli vcelku podobné a následne sme sa presunuli k vozidlám Audi R8. Ako prvý som mal možnosť zašoférovať si verziu s motorom V10 a tento automobil som si úplne zamiloval. Vďaka pohonu všetkých kolies je trakcia vozidla až neuveriteľná a V10 má toľko sily, že sa vám z toho zatočí hlava. Musím pochváliť aj výkonné brzdy, ktoré dokázali auto zastaviť za chvíľku. Vlastne by na tomto voze šlo pochváliť všetko, citlivým riadením počínajúc a úžasným zvukom motora končiac. Len prevodovka (Porsche aj Audi mali prevodovky s páčkami pod volantom) nebola tak precízna ako u Porsche a občas sa stalo, že celkom nepríjemne cukla. V Porsche som mohol radiť pod plným plynom, ale v Audi bol tento úkon doplnený už spomínaným nepríjemným cuknutím vozidla. Pri preraďovaní som teda musel na stotiny sekundy povoliť plyn.  

 

Michelin Pilot Performance Days 2011

Michelin Pilot Performance Days 2011

Ďalší v rade bola R8 s klasickým osemvalcom a to bolo po divokej V10 trochu sklamanie. Samozrejme je to skvelé auto, ale v kontraste s V10 je jednoducho pomalší, menej výrazný a pôsobí tak trochu,, obyčajne ". Na okruhu bola prítomná aj špeciálna okruhová verzia R8, ktorá nám bohužiaľ zverená nebola, ale každého v nej povozil jeho inštruktor a zážitok to bol skvelý. Bolo vidieť, že väčšina z inštruktorov na tomto okruhu najazdila veľa. Ja osobne som bol veľmi zvedavý na Audi TT RS, ktoré sa na okruhu nachádzali v troch variantoch. Prvá bola klasická sériovka, druhá bola postavená na väčších kolesách a tá tretia bola upravená firmou MTM, mala športové pneumatiky a samozrejme tiež posilnený výkon. Sériová TT RS s výkonom 340 koní síce zlá nebola, ale bolo poznať, že na tento okruh je potreba výkonu trochu viac. Konanie nebolo nijak extra precízne a celkovo pôsobila sériová verzia na okruhu trochu gumovo. To verzia od MTM bola úplne iná liga. Mala výkon okolo 460 koní, päťvalec zaťahoval úplne brutálne a tiež vďaka lepším pneumatikám bola na okruhu podstatne agilnejšia, ďaleko ostrejšia a celkovo vo mne zanechala dokonca lepšie dojmy ako R8 s osemvalcom. Na tomto teste bol vplyv pneumatík na správanie vozidla naozaj značný.  

 

Michelin Pilot Performance Days 2011

Michelin Pilot Performance Days 2011

Potom prišiel čas na striedanie skupín, takže sme sa vydali do statických workshopov. Tu prebiehali prezentácie, padlo niekoľko veľmi zaujímavých vecí okolo technológie vyrábaní pneumatík a samozrejme sme sa dozvedeli veľa informácií o angažovaní sa Michelinu v závodnom svete. Prišlo slovo aj na nedávny triumf na slávnej 24 hodinovke LeMans a niekoľko slov k nám predniesli aj zástupcovia Porsche. Michelin veľa spolupracuje s tuningovými spoločnosťami a napríklad s Alpino nedávno oslávil 26 rokov spolupráce. Dozvedeli sme sa tiež, že rýchlostný rekord Bugatti Veyron bol dosiahnutý na špeciálnych pneumatikách vyvinutých Michelinom. Ďalšie v poradí bolo mokré brzdenie, čo bol test brzdných výkonov pneumatík na mokrej trati. Mali sme k dispozícii štyri BMW M3, pričom na dvoch boli obuté pneumatiky Pilot Sport 3 a na dvoch, pre porovnanie, pneumatiky od konkurencie. Cieľ bol jasný, z 80 km / h zabrzdiť na čo možno najmenšej vzdialenosti a presné údaje o brzdnej dráhe merala a zaznamenávala mašinka v kabíne, aby sme si naozaj overili, čo zastaví najskôr. Brzdné rozdiely medzi jednotlivými pneumatikami boli naozaj poznať a v niektorých prípadoch sa jednalo až o meter.

 

Michelin Pilot Performance Days 2011

Michelin Pilot Performance Days 2011

No a potom už bola na programe záverečná časť dňa, ktorá bola však veľmi zaujímavá. Opäť sme mali možnosť so svojím inštruktorom vyraziť na trať, ale tentoraz sme už neboli rozdelení do skupín, ale boli sme všetci pohromade, takže času príliš nebolo. Každý sme stihli asi dve autá, pričom ja som sa opäť prešiel s Audi R8 V10 a 911, ktorá ale už nemala slicky a bola prezutá na,, normálne "pneu. Vzhľadom k tomu, že sme všetci poznali okruh už takmer naspamäť, sme si mohli tieto posledné jazdy poriadne užiť. Avšak, chybám sa nevyhol nikto a mne sa napríklad podarilo poslať R8 ľahko bokom, pretože som v jednej tiahlej zákrute mierne necitlivo pridal plyn. Elektronika to ale všetko rýchlo vyrovnala a bolo po probléme. Po zaparkovaní sa na okruh presunuli aj automobily, ktoré tam doteraz stáli iba vystavené a mohli začať tzv. taxi drives. Tie spočívali v tom, že nás po okruhu vozili inštruktori vo všetkom, čo tu bolo k dispozícii. Ako prví som skočil do Meganu RS od Giacuzzi, ktorý síce pôsobil vedľa všetkých tých superautomobilov tak trochu srandovne, ale rýchle Renaulty sú moje srdcovky, takže som nemohol odolať. Na okruhu to bolo suverénne najmenej výkonné auto, ale jazda sa mi aj tak páčila a veľký podiel na tom mala aj príjemná a usmievavá slečna pilotka, ktorá je profesionálnym dielom Leon Super Cupu. Tá by sa bez väčších problémov uchytila určite aj vo svete profesionálneho modelingu, na čom som sa zhodli azda úplne všetci :-). Po prvom kole vypla vo vozidle všetku stabilizácii a hnala ho naozaj až na kosť. Bolo vidieť, že z Megane dostala úplné maximum a viac už to jednoducho nešlo.  

 

Michelin Pilot Performance Days 2011

Michelin Pilot Performance Days 2011

A potom prišla dilema. Buď sa prejsť vo všetkom, čo by sa mi podarilo uchmatnúť, alebo si počkať v rade na ultimátne Gumpert Apollo S. Zvolil som túto variantu a určite som neľutoval. Po krátkom predstavení, ako sa do toho vôbec lezie, som svojich 190 cm nasúkal do úzkych závodných sedačiek a mohlo začať peklo. To auto bolo jednoducho neuveriteľné, funguje skoro ako teleport a trochu dlhšiu rovinku dokáže skrátiť počas žmurknutia oka. To bolo snáď prvýkrát, keď som cítil, ako mi vplyvom extrémneho preťaženia v zákrutách alebo pri pridaní plynu behá všetko v tele sem a tam :-). Brutálny zvuk motora sa rozliehal široko ďaleko a aj napriek absolútne neuveriteľnej priľnavosti vozidla sme si preleteli niekoľko zákrut pekne v šmyku. Pilot Gumpert si jazdu očividne užíval a najviac tiahlu zákrutu do cieľovej rovinky, ktorú preletel tak, že to skoro spochybňovalo všetky fyzikálne zákony. Keď už sme pri tej fyzike, Gumpert Apollo S má tak obrovskú prítlačnú silu, že údajne dokáže ísť pri určitej rýchlosti po strope tunela. Nebolo to samozrejme vyskúšané v praxi, čo je celkom pochopiteľné, ale chlapci z Gumpert to majú spočítané. Tento automobil bol pre mňa tu na okruhu jednoznačne tým najsilnejším a najintenzívnejším zážitkom.  

 

Michelin Pilot Performance Days 2011

Michelin Pilot Performance Days 2011

A tu naša cesta po okruhu s pneumatikami Michelin skončila. Ešte nás čakala spoločná večera, posledný večer v Lisabone a druhý deň po obede sme sa odobrali na letisko a vyrazili smerom domov. Akcia to bola naozaj veľmi vydarená a fakt, že to najlepšie auto bez poriadnej pneumatiky nič neznamená, sa opäť potvrdil.  

Promo fotografie:

Michelin Pilot Performance Days 2011

 

Michelin Pilot Performance Days 2011

Michelin Pilot Performance Days 2011

Michelin Pilot Performance Days 2011

Michelin Pilot Performance Days 2011

Michelin Pilot Performance Days 2011

Michelin Pilot Performance Days 2011

Michelin Pilot Performance Days 2011

Michelin Pilot Performance Days 2011

Michelin Pilot Performance Days 2011

Michelin Pilot Performance Days 2011

Michelin Pilot Performance Days 2011

Michelin Pilot Performance Days 2011

Michelin Pilot Performance Days 2011

Michelin Pilot Performance Days 2011

Michelin Pilot Performance Days 2011

Michelin Pilot Performance Days 2011

Michelin Pilot Performance Days 2011

 

tlačiť

Diskusia k článku


Hodnotenie:

hlasov: 0

Pozn: čím väčšie číslo, tým lepšie hodnotenie

Diskusia

Diskusia k článku Michelin Pilot Performance Days 2011


počet príspevkov: 0

 

viac

menej

menej značiek

Už raz ste hlasovali.

Odobrať možnosť

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrať aspoň dva produkty na porovnanie.