Preposlať Škoda Yeti 2.0 TDI 4x4 DSG

 

Zdieľanie článku na sociálnych a iných sieťach

Radi by ste sa podelili o tento článok s ostatnými? Kliknutím na ikonky nižšie ho môžete zdieľať na danej sieti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Škoda Yeti 2.0 TDI 4x4 DSG

10.01.2011 | Dalibor Žák | Recenzia | Komentárov: 0 |

Pohon všetkých kolies a dieselový motor je pre Yetiho logickou voľbou. A s automatom by mohol dávať ešte viac zmyslu.

 

Škoda Yeti 2.0 TDI 4x4 DSG

"Má to aspoň automat?" znela otázka kolegov, keď sme priviezli do redakcie ďalšie auto, ktoré nemá v popise práce jazdenie okruhových rekordov. Môžete si myslieť, že sme zleniveli, ale keď trávite viac než hodinu denne jazdením po Prahe, prestane vás práca so spojkovým pedálom čoskoro baviť ...

 

Škoda Yeti 2.0 TDI 4x4 DSG

Ak ste túžili po SUV Škoda Yeti s dieselovým motorom, pohonom všetkých kolies a automatickou prevodovkou, mali ste do polovice tohto roka smolu. Škoda ale rozšírila ponuku o nové pohonné jednotky (okrem iného o benzínový motor 1.4 TSI s výkonom 122 koní) a prihodila práve aj šesťstupňový dvojspojkový automat DSG k verzii 2.0 TDI 4x4. Automatickú prevodovku ale inak dostanete len k benzínovému motoru 1.2 TSI, ktorý poháňa len predné kolesá.

 

Škoda Yeti 2.0 TDI 4x4 DSG

Naftový motor 2.0 TDI so vstrekovaním common-rail žiadnou veľkou novinkou nie je a dvojspojková automatická prevodovka DSG tiež nie. Ani pohon všetkých kolies zaobstaraný medzinápravovou spojkou Haldex štvrtej generácie nie je nič revolučného. Spojte však toto všetko dohromady a máte pre škodovku úplne nové auto. Vedľa modelu Yeti túto možnosť dostali aj modely Octavia a Superb.

 

Škoda Yeti 2.0 TDI 4x4 DSG

SUV Škoda Yeti asi nejako zvlášť predstavovať nemusíme, pretože okrem nového druhu pohonu sa na exteriéri alebo pod kapotou nič zásadného nemení. Stále je to teda na pomery škodovky odvážne auto. Síce už sa v slovenskej prevádzke udomácňuje, ale stále je dosť výrazný a ľudia si ho všímajú oveľa viac než bežnú a nenápadnú Octaviu, Fabiu a Superb. Ak túžite po nenápadnosti, nie je teda zatiaľ Škoda Yeti práve dobrou voľbou. Ale tak už to v kategórii SUV býva, tieto autá sú viac na očiach.

 

Škoda Yeti 2.0 TDI 4x4 DSG

Jazda

Rozhodovanie medzi automatom a manuálom je záležitosťou osobných preferencií. Trochu som ale prekvapený nad prístupom ľudí, ktorí vykrikujú, že by automat nikdy nechceli, pretože by sa za volantom nudili a v aute by vraj aj zaspali. Každý si samozrejme musí rozhodnúť sám, čo mu vyhovuje a čo chce, ale dovolím si tvrdiť, že Škoda Yeti nie je od toho, aby sa v nej človek namáhal. Od takého auta teda očakávam, že bude čo najviac úkonov spojených s pohybom dopredu vykonávať samo - vrátane radenia.

 

 

Škoda Yeti 2.0 TDI 4x4 DSG

Automatická prevodovka dokáže obyčajné auto radikálne premeniť - všeobecne k lepšiemu. Pamätám si, a teraz mi prepáčte, že sem ťahám úplne iné auto, že napríklad Peugeot 5008 mi práve s automatom prišiel oveľa znesiteľnejší a vlastne veľmi dobrý. A to isté sa dá povedať napríklad o Passatu CC a ďalších. Skrátka, v takom aute radiť nechcem, pretože väčším potešením za volantom týchto áut je to, že po vás nič nechcú. Preto mi napríklad radenie v Toyote RAV4 D-4D alebo Volve S60 D3 prišlo vyslovene obťažujúce.

 

Škoda Yeti 2.0 TDI 4x4 DSG

Škoda Yeti nie je výnimkou. Keď sme testovali štvorkolku s dieselom, stále som si hovoril, ako by to s automatom bolo také kompletnejšie a použiteľnejšie auto. Nie snáď, že by radenie manuálnej šesťstupňovej prevodovky bolo nepresné alebo ťažké. Lenže práca so spojkou je činnosť, ktorú s postupujúcim vekom a najazdenými kilometrami radšej prenechávam elektronike a počítačom. Dobre, existujú výnimky, ale Renault Clio RS alebo BMW M3 sú autá, ktoré po manuálnej prevodovke priamo volajú. Také auta vyžadujú, aby ste sa v nich usilovali, aby ste si zaslúžili každý centimeter asfaltu. Škoda Yeti ale predsa nič takého v popise práce nemá. Je to svojím spôsobom sluha, ktorý sa má zapotiť za vás.

 

Škoda Yeti 2.0 TDI 4x4 DSG

Pritom ani s automatickým radením neprídete o potešenie z jazdy, ktoré Yeti ponúka. Prevodovka totiž funguje rýchlo, presne a celkom intuitívne. Síce by jej pristali tlačidlá na volante, ktoré by vás ešte viac zapojili do deja, ale to prenechajte Fabii RS či Octavii RS. Aj tak si môžete páku presunúť do manuálneho režimu a krátkymi impulzmi dávať prevodovke pokyn, čo má robiť. Kto je na DSG koncern Volkswagnu zvyknutý, vie, že sa radí neintuitívne od seba "hore" ak sebe "dole". Je to ale trochu proti prirodzenosti. Závodné autá používajú spravidla obrátený mechanizmus, pretože pri spomaľovaní a odrazovaní vás sila tlačí dopredu a preto je jednoduchšie urobiť pohyb rukou rovnakým smerom ako proti. A to isté platí pre akceleráciu a radenie nahor. Prirodzenejšie je zatiahnuť k sebe.  

 

Škoda Yeti 2.0 TDI 4x4 DSG

Aj keď ako celok funguje motor 2.0 TDI s prevodovkou DSG dobre, nemôžem sa ubrániť takému zvláštnemu pocitu, že sa Škoda snaží málo motory a prevodovky doladiť. Nedávno som jazdil s VW Touran tiež s dieselom a automatom DSG a prišlo mi, že Volkswagen radil prirodzenejšie - ako by počúval myšlienky. Prevodovka v Yetim občas zaváha s podraďovaním po prudkom pridaní plynu a inokedy to zas s horlivosťou preháňa a nechá motor zbytočne vytáčať. Vo Volkswagene sa mi nestalo, aby som v duchu kričal na prevodovku "tak už zaraď!". V Škode Yeti je ale také zbožné prianie na dennom poriadku. Aby to ale neznelo zle - v porovnaní s konkurenciou mimo koncern VW má Yeti snáď najlepší automat, aký dnes na trhu môžete dostať.

Meranie

Škodu Yeti 2.0 TDI sme vzali aj do Mostu na polygón. A vzhľadom k počasiu sme boli celkom radi, že má pohon všetkých kolies. Opäť tu na nás totiž čakala vrstva ľadu pokrytá snehom. Namerané hodnoty preto berte s rezervou. Na ľade a snehu sme namerali zrýchlenie z 0 na 100 km / h za 11,59 sekundy. Škoda sľubuje 10,2, ale prakticky až do nejakých 50 km / h sa Yeti potýkal s prešmykovaním kolies - na takom podklade kĺže aj štvorkolka.

 

Škoda Yeti 2.0 TDI 4x4 DSG

Brzdná dráha opäť pôsobí skôr komicky - zo 100 km / h sme zastavili po 7,39 sekundy na 101,35 metra. Aj na mokrom zvyčajne autá zastavia na menej ako 45 metroch ... Do pružného zrýchlenia z 50 na 80 km / h na trojku sa nepriaznivé podmienky už toľko nepremietnu a Yeti túto disciplínu zvládol za 3,96 sekundy. Čas na okruh by možno bol aj lepší ako 54,96 sekundy, ale nevypínateľné ESP neustále kradne autu rýchlosť a nedovolí ani malé a ľahko kontrolovateľné skĺznutie. Zas tak prísna by Škodovka byť nemusela a aspoň u svojho off-roadu by mohla plne vypínateľné ESP ponúknuť.

 

Škoda Yeti 2.0 TDI 4x4 DSG

Škoda Yeti 2.0 TDI 4x4 DSG na ceste funguje priamo skvele. Nemáte pocit, že riadite SUV - Yeti sa chová ako obyčajné auto. Nenakláňa sa, pri brzdení sa mu nepotápa predok a je veľmi obratný. Riadenie je príjemne tuhé a rýchle, aj keď veľkú odozvu neposkytuje. Pri dlhšej ceste ale narazíte na pár menej príjemných záležitostí. Auto je pomerne tuhé a tvrdé a tiež dovnútra preniká viac hluku od vetra, kolies a motora. Prevodovka by kľudne zniesla dlhší prevod piateho a šiesteho stupňa, čo by pomohlo v diaľničných rýchlostiach akustickú pohodu vo vnútri vozidla zvýšiť. Motor má sily dosť, aj keď o tridsať koní výkonnejšie prevedenie by pomerne ťažkému Yetimu pristalo. To sa ale s automatom nerobí.

 

Škoda Yeti 2.0 TDI 4x4 DSG

Ceny

Testovaný Yeti 2.0 TDI 4x4 DSG bol možno až zbytočne "prevybavený". K základnej cene cca 28 352 €, ktorá ešte vzhľadom ku schopnostiam a kvalitám auta nepôsobí tak nevhodne, preto pripočítajte ďalšie stovky eur za zbytočnosti. Potrebuje niekto panoramatické strešné okno asi za 1 200 €? Kožené sedačky asi za 1 880 €? Navigáciu asi za 1 920 €? Parkovacieho "autopilota" za 8 000 eur? Táto konkrétna škodovka tak stojí skoro 38 000 eur, čo je naozaj veľa. Pritom väčšina týchto vecí auto lepším neurobí. Spotreba testovaného vozidla sa pohybovala od 7 do 7,5 litra na 100 km, ale ak budete na diaľniciach pravidelne udržiavať tempo okolo tachometrových 140 km / h, vzrastie cez 8 litrov.

 

Škoda Yeti 2.0 TDI 4x4 DSG

Verdikt

Škoda Yeti nezaprie, že je to skutočne osobité auto, či už máte pod kapotou čokoľvek. Teraz sa ale vo verzii 2.0 TDI 4x4 DSG stalo skutočne plnohodnotným SUV. Pohon všetkých kolies spojený s dieselom a automatom je dnes na trhu prakticky nutnosť, a tak dúfajme, že Škoda rozšíri ponuku o ďalšie verzie s pohonom 4x4 a s automatom, pretože Yeti je s ním potom ešte príjemnejšie a zmysluplnejšie.   

Škoda Yeti 2.0 TDI 4x4 DSG

Klady: Podarená kombinácia motora a prevodovky, schopnosti na ceste

Zápory: Nevypínateľné ESP, hluk v interiéri, prehnaná cena

Technické údaje

Rozmery
Dĺžka: 4223 mm
Šírka: 1793 mm
Výška: 1691 mm
Rázvor: 2578 mm

Váha
Prevádzková hmotnosť: 1555 kg
Celková hmotnosť: 2100 kg
Hmotnosť nebrzdeného prívesu: 700 kg
Hmotnosť brzdeného prívesu: 2000 kg

Motor
Typ: radový štvorvalec
Palivo: motorová nafta
Plnenie: preplňovanie turbodúchadlom
Uloženie: vpredu naprieč
Zdvihový objem: 1968 cm3
Ventilový rozvod: DOHC
Prevodovka: šesťstupňová dvojspojková DSG
Vŕtanie x zdvih: 81,0 x 95,5
Kompresný pomer: 16,0: 1
Pohon kolies: všetky štyri
Výkon: 103 kW (140 koní) v 4200 ot / min
Krútiaci moment: 320 Nm od 1750 do 2500 ot / min
Výkon / hmotnosť: 90 k / t

Rýchlosť a spotreba
Zrýchlenie z 0 na 100 km / h: 10,2 s
Najvyššia rýchlosť: 187 km / h
Spotreba (litrov / 100 km): 7,6 / 5,8 / 6,5
Objem nádrže: 60 l

Hodnoty namerané pri teste
Podmienky pri teste: ľad a sneh, 0 ° C
Zrýchlenie z 0-100 km / h: 11,59 s
Zrýchlenie z 50 na 80 km / h na x.stupeň: 3,96 s na 3.stupeň
Brzdenie z 100 na 0 km / h: za 7,39 s
Brzdná dráha z 100-0 km / h (m) 101,35
Spotreba v teste: 8,9 l/100km
Čas na okruh: 54,96 s

Ostatné údaje
Batožinový priestor: 405 - 1760 1itrů
Cena v základnej verzii: cca 14 512 €
Základná cena testovacej verzie: cca 28 352 €

 

  

 

Autor: Dalibor Žák / Autoweb.cz

 

Súvisiace články na Autoweb.cz:

Škoda Yeti 1.8 TSI 4x4 vs. Peugeot 3008 1.6 THP

Škoda Yeti 2.0 TDI CR - první test

tlačiť

Diskusia k článku


Hodnotenie:

hlasov: 0

Pozn: čím väčšie číslo, tým lepšie hodnotenie

Diskusia

Diskusia k článku Škoda Yeti 2.0 TDI 4x4 DSG


počet príspevkov: 0

 

viac

menej

menej značiek

Už raz ste hlasovali.

Odobrať možnosť

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrať aspoň dva produkty na porovnanie.