Preposlať Príbeh Henryho Forda

 

Zdieľanie článku na sociálnych a iných sieťach

Radi by ste sa podelili o tento článok s ostatnými? Kliknutím na ikonky nižšie ho môžete zdieľať na danej sieti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Príbeh Henryho Forda

01.02.2007 | Martin Kněžík | Zaujímavosti | Komentárov: 0 |

Hovorí sa, že Henry Ford postavil Ameriku na kolesá. Svojimi praktickými, kvalitnými a hlavne cenovo dostupnými automobilmi zmenil životný štýl ľudí. Zaviedol pásovú výrobu, ktorá v prvej polovici dvadsiateho storočia definovala nový ...

Hovorí sa, že Henry Ford postavil Ameriku na kolesá. Svojimi praktickými, kvalitnými a hlavne cenovo dostupnými automobilmi zmenil životný štýl ľudí. Zaviedol pásovú výrobu, ktorá v prvej polovici dvadsiateho storočia definovala nový smer v priemyselnej výrobe na celom svete. Narodil sa 30. júla 1863 ako prvý zo šiestich detí Williama a Mary Fordových vo Springwells Township, okres Wayne v štáte Michigan. Tu prežil detstvo, chodil do školy a zároveň vypomáhal na prosperujúcej rodinnej farme. Už od raného veku prejavoval záujem o mechanické veci a táto záľuba prerástla v génia, ktorý mu vyniesol povesť jedného z najväčších priemyselníkov na svete. Nedávno bol odbornou verejnosťou vyhlásený podnikateľom storočia v automobilovom priemysle.

Príbeh Henryho Forda

Učňovské roky
V roku 1875, keď mu bolo 12 rokov, si Henry zariadil prvú dielňu, kde trávil takmer všetok svoj voľný čas. Jeho technické nadanie prinieslo svoje ovocie neskôr, keď skonštruoval prvý parný stroj. V roku 1879 potom odišiel z domu, aby sa v blízkom Detroite vyučil mechanikom. Príležitostne sa však domov vracal, aby pomáhal na farme. V učení zostal tri roky a potom sa vrátil do Dearborn. Nasledujúcich niekoľko rokov si Henry zarábal príležitostnou prácou v továrni v Detroite, kde opravoval a sprovozňoval parné stroje, a zároveň opravoval náradie na farme svojho otca. V roku 1888 sa oženil s Clarou Bryantovou a svoju novú rodinu živil prevádzkou píly. V roku 1891 sa Ford stal technikom v spoločnosti Edison Illuminating Company v Detroite. V roku 1893 bol povýšený na vrchného inžiniera a dostatok času a peňazí mu dával priestor k súkromným experimentom so spaľovacími motormi.

Príbeh Henryho Forda

Štvorkolka
Jeho experimenty vyvrcholili v roku 1896 zostrojením jeho vlastného samohybného vozidla - štvorkolky. Prvý Fordov motor sa vydal na svoju cestu do histórie z dreveného stola v kuchyni Fordovho domu číslo 58 na Bagley Avenue. Po tomto pokuse skonštruoval motor umiestnený na ráme osadenom štyrmi kolesami z bicykla, ktorý sa stal prvým Fordovcami automobilom.

Príbeh Henryho Forda

Vlastnou cestou
V roku 1899 Henry odišiel od Edisona a založil Detroit Automobile Company. O rok neskôr však bola spoločnosť nútená ohlásiť bankrot. Medzitým skonštruoval a postavil niekoľko závodných vozov a 10. októbra 1901 zvíťazil v neslávne známej stávke nad americkým šampiónom Alexandrom Wintonom.

Príbeh Henryho Forda

Spoločnosť Ford Motor Company
Ford Motor Company bola založená v roku 1903 Henrym Fordom, ktorý vlastnil 25,5 percenta akcií a vystupoval ako viceprezident a vrchný inžinier. Fordova továreň na Mack Avenue v Detroite vyrábala len niekoľko vozov denne. Na každom vozidle pracovala skupiny dvoch alebo troch mužov, ktorí používali súčasti vyrobené na zákazku v iných spoločnostiach. Prvé auto vyrobené spoločnosťou Ford Motor Company bolo predané 23. júla 1903. V roku 1906 sa Henry stal prezidentom a väčšinovým vlastníkom. Zavedením Modelu T v roku 1908 si Henry Ford uskutočnil svoj sen o výrobe automobilu, ktorý by bol spoľahlivý, hospodárny a za rozumnú cenu. Tento model mal okamžitý úspech, ktorý odštartoval novú éru osobnej dopravy. Vozidlo sa dalo ľahko obsluhovať, bolo nenáročné na údržbu a na nekvalitných cestách sa dobre ovládalo.

Príbeh Henryho Forda

Nová generácia
V roku 1919 Henry a jeho syn Edsel získali za 105 568 858 dolárov podiely všetkých menšinových akcionárov a stali sa jedinými vlastníkmi spoločnosti. V tomto roku tiež Edsel nahradil svojho otca vo funkcii prezidenta, ktorú zastával až do svojej predčasnej smrti v roku 1943. Henry Ford sa potom vrátil do čela spoločnosti.

Príbeh Henryho Forda

Zaslúžený odpočinok
V septembri roku 1945 Henry Ford druhýkrát rezignoval na vedenie v spoločnosti a bol vystriedaný svojim vnukom, Henrym Fordom II. V máji roku 1946 bol Henry Ford I. pri príležitosti 50. výročia amerického automobilového priemyslu ocenený za svoj prínos automobilovému priemyslu a neskôr toho istého roku mu American Petroleum Institute udelil svoju prvú výročnú Zlatú medailu za vynikajúcu príspevok k blahu ľudstva.

Príbeh Henryho Forda

Koniec jednej éry
Henry Ford zomrel vo svojom dome vo Fairlane v Dearborn 7. apríla 1947 vo 22.40. Bolo mu 83 rokov. V čase jeho smrti rozvodnená riečka Rouge River spôsobila výpadok elektriny, takže zapálené petrolejové lampy a sviečky vytvorili scénu podobnú tej, keď sa v rovnakom okrese pred 83 rokmi narodil.
 

tlačiť

Diskusia k článku


Hodnotenie:

hlasov: 0

Pozn: čím väčšie číslo, tým lepšie hodnotenie

Diskusia

Diskusia k článku Príbeh Henryho Forda


počet príspevkov: 0

 

viac

menej

menej značiek

Už raz ste hlasovali.

Odobrať možnosť

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrať aspoň dva produkty na porovnanie.