Preposlať Škoda Fabia RS 1.4 TSI DSG

 

Zdieľanie článku na sociálnych a iných sieťach

Radi by ste sa podelili o tento článok s ostatnými? Kliknutím na ikonky nižšie ho môžete zdieľať na danej sieti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Škoda Fabia RS 1.4 TSI DSG

12.07.2010 | Dalibor Žák | Recenzia | Komentárov: 0 |

Zatiaľ najdivokejšie Fabia zahodila naftový motor a manuálnu prevodovku. Prídu jej konečne na chuť aj zaťatý odporcovia rýchlych škodoviek?

Škoda Fabia RS 1.4 TSI DSG

To, že nová Škoda Fabia RS nebude mať diesel, ale že dostane benzínový motor, sa vedelo už dlho dopredu. Autoweb.cz tiež dokázal zistiť parametre pohonnej jednotky ešte pred oficiálnym predstavením. Keď sa potom nová Fabia RS ukázala verejnosti, veľa ľudí sa čudovalo, prečo má iba "automatickú" prevodovku a nie klasický manuál. Avšak dôvody už sme si vysvetlili. Vhodnú manuálnu prevodovku Škoda ani Volkswagen na sklade nemajú.

Škoda Fabia RS 1.4 TSI DSG

Na úvod

Pred niekoľkými týždňami sme prvýkrát vyskúšali Škodu Fabia RS vo vojnovej tmavo zelenej metalíze s čiernymi kolesami a dokonca sme sa zviezli aj na okruhu v Sosnovej, ktorý je pre podobné autá ideálny. Teraz nám v teste pristála Fabia RS v červenej farbe a tiež s čiernymi kolesami a čiernou strechou. Uvedená kombinácia k autu celkom sedí, aj keď si ešte môžete vybrať štandardné hliníkové ráfiky alebo lakované biele a bielu strechu. Každý si určite príde na svoje. Ale Škoda Fabia RS nie je len o farbách strechy a kolies, spojleri a nápisoch VRS. Fabia RS je predovšetkým o rýchlosti a ku podivu i zábave za volantom.

Škoda Fabia RS 1.4 TSI DSG

Škoda Fabia RS 1.4 TSI DSG

Ako to vyzerá

Nebudem zapierať. Táto Fabia sa mi celkom páči. Ani dizajn už nie je tak tragický, pretože pekné kolesá, farebné kombinácie a agresívnejšie nárazníky prepožičiavajú vozidlu skutočne akčnejší vzhľad. Len tie jarmočné diódy ako z Baumaxu by som si odpustil, ale zvyknete si. Diódy pre denné svietenie sú moderné a IN, bohužiaľ. Vnútri to stále nie je úplne najlepšie. Sedačky sú síce pohodlné, dobre tvarované a s dobrým bočným vedením. Aj volant je tak akurát a dobre nastaviteľný. Lenže ten dizajn prístrojovej dosky ... Chýba nejaký nápad, nejaký detail, ktorý by odlíšil čierno čierne plasty od obyčajných Fabií. Čo napríklad nejaká hliníková linka alebo dekor v imitácii karbónu okolo rádia, na kľučky dverí a okolo výduchov ventilácie?

Škoda Fabia RS 1.4 TSI DSG

Škoda Fabia RS 1.4 TSI DSG

Čo je pod povrchom?

Potom už ale prichádzajú len samé dobré správy. Pod kapotou je konečne poriadny motor, ktorý nemá s autom prácu. Benzínová štrnásťstovka má turbodúchadlo a ešte kompresor. Oproti predchádzajúcej generácii tohto motora ale produkuje hneď výkon 180 koní, takže sa vyrovnáva prvej generácii Octavie RS a svojimi parametrami minulú Fabiu s čerpadlom na "Rektálne Splašky" zadupe do zeme.

Škoda Fabia RS 1.4 TSI DSG

Nový motor je spojený s dvojspojkovou prevodovkou DSG, ktorá má sedem nakrátko poskladaných rýchlostí a ergonomicky dobre riešené tlačidlá pod volantom. Manuál by síce mohol niektorých vodičov baviť viac, ale podľa mňa sa k Fabii RS táto prevodovka DSG náramne hodí.

Škoda Fabia RS 1.4 TSI DSG

Ako to jazdí na ceste?

Nájsť na Fabii RS nejaký zásadný nedostatok pri každodennom jazdení je dosť ťažké. Z ergonomického hľadiska je totiž na aute všetko v poriadku, pretože je to stále Škoda Fabia. A ako vieme, to je dobré auto. Vadiť by vám mohol len vyšší hluk od pneumatík a neochota auta vysporiadať sa s naozaj rozbitou cestou. Činnosť podvozku je totiž sprevádzaná celkom hlasným tlkotom. Na kvalitnej ceste je ale po probléme.

Škoda Fabia RS 1.4 TSI DSG

Preplňovaný motor funguje veľmi dobre a je prakticky jedno, akú máte zaradenú rýchlosť. Na trojku, štvorku aj päťku je Škoda Fabia RS naozaj rýchla a väčšinu okolitej prevádzky privediete do rozpakov. Predbiehanie je hračka, o čom sme sa presvedčili aj na skúšobnom polygóne Most so stopkami v ruke. Z 50 na 80 km / h zrýchli Škoda Fabia RS na trojku len za 2,83 s. Keď to porovnáme s piatimi sekundami Fabie 1.2 TSI, je to veľký rozdiel. A to Škoda Fabia 1.2 TSI nie je nijako pomalá, je vlastne uspokojivo rýchla.

Škoda Fabia RS 1.4 TSI DSG

Ako to jazdí po okruhu?

Nepredpokladáme, že s Fabiou RS budete jazdiť po veľkých okruhoch ako Most alebo Brno. Avšak pár ostrých kôl auto zvládne a napríklad Sosnová, kde sme prvý testovaný exemplár skúšali, mu celkom vyhovuje. Riadenie je príjemne tuhé, rýchle a presné, len je škoda, že neponúka viac spätnej väzby, ktorá by vám dovolila sa o kolesá poriadne oprieť. Rýchlosť sa ale čoskoro naučíte odhadovať a v aute získate v zákrutách a hlavne v nájazdoch do nich, potrebnú dôveru.

Škoda Fabia RS 1.4 TSI DSG

Užitočnou vecou je elektronický diferenciál XDS, ktorý spolu s ESP vie simulovať pribrzďovaním nadľahčeného kolesa a presunom výkonu na koleso zaťažené, samosvorný diferenciál. Síce to nepôsobí tak čisto mechanicky ako klasická Spera, ale stále je to lepšie ako nič. S tým ale súvisí jedna vec - ESP nejde vypnúť. Vypnúť môžete systém ASR, ktorý vám na prvé tri rýchlosti celkom kradne výkon, takže bez neho si užijete rozhodne viac zábavy. XDS totiž funguje stále a najmä vo výjazdoch z pomalších zákrut na dvojku a trojku túto drobnosť veľmi oceníte.

Škoda Fabia RS 1.4 TSI DSG

Zaujímavé je, že Fabia RS je veľmi stabilná, ale ochotne mení smer a na brzdách je celkom čitateľná. Vďaka tlačidlám na volante sa dá s prevodovkou DSG spolupracovať a ona počúva na slovo. Nehnevá teda toľko ako DSG v iných škodovkách. Povedal by som, že vo Fabii RS funguje najlepšie zo všetkých súčasných modelov Škody.

Škoda Fabia RS 1.4 TSI DSG

Problémom Fabie RS môže byť na okruhu len odolnosť brzdovej sústavy, ktorá po niekoľkých ostrých okruhoch dostane celkom zabrať. Tiež bude veľa záležať na zvolenom obutí, testované auto malo vynikajúci plášte Conti Sport Contact, ktoré určite stáli za dobrým časom na okruhu, konkrétne 34,40 sekundy.

Škoda Fabia RS 1.4 TSI DSG

A keď už sme pri tých položkách, mali by sme spomenúť aj nameranú akceleráciu a brzdnú dráhu. Z 0 na 100 km / h má Fabia RS podľa automobilky zrýchliť za 7,3 sekundy, my sme namerali stále solídnych 7,42 sekundy. Zaujímavé je, že Fabia RS je na stovke skôr ako napríklad Porsche Cayenne so šesťvalcom. Brzdy nie sú zlé a výsledná brzdná dráha 36,97 metra a čas 2,73 sekundy patrí k tomu lepšiemu, čo zvyčajne meriame.

Škoda Fabia RS 1.4 TSI DSG

Aká teda je? Má aspoň charakter?

Škoda Fabia RS je uspokojujúca tým zvláštnym spôsobom, akým to vie napríklad Volkswagen Golf GTI. Necítite z nej, že by to bolo vyložene športové auto ako Renault Clio Sport či Ford Focus RS, lenže je rýchla, dobre postavená, kultivovaná, pohodlná a hlavne denne použiteľná.

Škoda Fabia RS 1.4 TSI DSG

Ak ale plánujete lietať niekde po okresoch, Fabia RS vás nesklame. Svoj podiel na tom má prekvapivo charakterný prejav celého auta, hlavne pohonného ústrojenstva. Fabia RS má totiž celkom príjemný zvuk, pod plynom počujete jej sanie, pri ubratí a radení chrapčanie od výfuku a pri pomalšej jazde mechanický bzukot kompresora. A zvonku je to ešte oveľa lepšie. Škoda si tak konečne dala záležať a upravila aj zvukový prejav auta, čo minulá Fabia "Rýchle Sadze" a súčasnej Octavii RS veľmi chýba.

Škoda Fabia RS 1.4 TSI DSG

Koľko to stojí?

Základnú cenu 19 996 € za krátku verziu pravdepodobne prekročíte, pretože budete chcieť lepšie farebné kombinácie. Ale v základe dostanete klimatizáciu, podarené sedačky, všetko v elektrike a solídny audio systém. Ak potrebujete väčší kufor, priplatiť si môžete po novom za gombík, a to 600 €.

Škoda Fabia RS 1.4 TSI DSG

Škoda Fabia RS 1.4 TSI DSG

Spotreba sa počas testu usadila na 10,9 l/100 km. To zodpovedá aj reálnej hodnote, ak si radi doprajete prísun výkonu. Cestovná spotreba sa dá však pohodlne udržať pod ôsmimi litrami na 100 km a to je na tak rýchle auto veľmi dobré. Neočakávame, že by Škoda Fabia RS nejako závratne uberala na hodnote, takže z hľadiska peňazí sa jedná o dobrú kúpu a férovú ponuku.

Škoda Fabia RS 1.4 TSI DSG

Verdikt

Hoci od Škody Fabia RS nedostanete skutočný prejav športového auta, bude vás baviť. Naozaj. Pýtate sa, ako je to možné? Od obyčajnej Fabie sa totiž líši o veľký kus. Ak sa pozriete na ponuku motorov, medzi najvýkonnejšou Fabiou 1.2 TSI a Fabiou RS je obrovský rozdiel. A to napríklad chýba Octavii RS, ktorá oproti modelu s motorom 1.8 TSI nepôsobí nijako výnimočne, len trochu rozšírene a načipovane.

Škoda Fabia RS 1.4 TSI DSG

A vôbec, keby mi dal niekto pol milióna na služobné auto, bez váhania beriem Škodu Fabiu RS. Je to totiž konečne prvá rýchla škodovka s charakterom.

 

 

Technické dáta:

Rozmery

Dĺžka: 4029 mm
Šírka: 1642 mm
Výška: 1498 mm
Rázvor: 2451 mm

Váha

Prevádzková hmotnosť: 1318 kg
Celková hmotnosť: 1718 kg

Motor

Typ: radový štvorvalec
Palivo: benzín
Plnenie: preplňovanie turbodúchadlom a kompresorom
Uloženie: vpredu naprieč
Zdvihový objem: 1390 cm3
Ventilový rozvod: DOHC
Kompresný pomer: 10,5:1
Vŕtanie x zdvih (mm) 76,5 x 75,6
Prevodovka: sedemstupňová dvoj spojková DSG
Pohon kolies: predné
Výkon: 132 kW (180 koní) v 6200 ot / min
Krútiaci moment: 250 Nm od 2000 do 4500 ot / min
Výkon / hmotnosť: 136,6 k / t

Rýchlosť a spotreba

Zrýchlenie z 0 na 100 km / h: 7,3 s
Najvyššia rýchlosť: 224 km / h
Spotreba (litrov / 100 km): 7,7 / 5,2 / 6,2
Objem nádrže: 45 l

Hodnoty namerané pri teste

Podmienky pri teste: sucho, 27 ° C
Zrýchlenie z 0-100 km / h: 7,42 s
Zrýchlenie z 50 na 80 km / h na x.stupeň: 2,83 s na 3.stupeň
Brzdenie z 100 na 0 km / h: za 2,73 s
Brzdná dráha z 100-0 km / h (m) 36,97
Spotreba v teste: 10,9 l/100km
Čas na okruh: 34,40 s

Ostatné údaje

Batožinový priestor: 315 - 1180 l
Cena v základnej verzii: 7 996 €
Cena testovacej verzie: 19 996 €
Klady: Skvelý motor, vlastný charakter, kvalita, každodenná použiteľnosť

Zápory: Smutný interiér bez nápadu, ESP nejde vypnúť, veľa ľudí ju nepochopí

Zdroj: Autoweb.cz

 

Související články na Autoweb.cz:

Škoda Fabia RS a Greenline se už vyrábí

Škoda Fabia RS 1.4 TSI (132 kW) DSG

tlačiť

Diskusia k článku


Hodnotenie:

hlasov: 0

Pozn: čím väčšie číslo, tým lepšie hodnotenie

Diskusia

Diskusia k článku Škoda Fabia RS 1.4 TSI DSG


počet príspevkov: 0

 

viac

menej

menej značiek

Už raz ste hlasovali.

Odobrať možnosť

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrať aspoň dva produkty na porovnanie.