Preposlať Mazda 323

 

Zdieľanie článku na sociálnych a iných sieťach

Radi by ste sa podelili o tento článok s ostatnými? Kliknutím na ikonky nižšie ho môžete zdieľať na danej sieti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Mazda 323

13.11.2007 | Tomáš Trhoň | Recenzia | Komentárov: 0 |

Dnes tu máme auto ktoré vo svojej dobe vyvolalo rozruch vďaka svojmu nadčasovému designu, no poďme sa naň pozrieť trochu bližšie.

Dnes tu máme auto ktoré vo svojej dobe vyvolalo rozruch vďaka svojmu nadčasovému designu, no poďme sa naň pozrieť trochu bližšie. Design vozidla je označovaný za veľmi vydarený a ako sme si už povedali, veľa ľudí ho považuje za nadčasový. Samozrejme, že v tomto prípade sa ľudia delia na dva tábory, buď si auto zamilujete, alebo sa vám nepáči. Pomerne tuhá karoséria je navrhnutá tak, aby mala čo najnižší súčiniteľ odporu vzduchu. Veľmi nízka a široká stavba vozidla zaručuje dobré jazdné vlastnosti. Výklopné svetlomety podčiarkujú športový punc vozidla. Bočné línie karosérie sú opatrené hranou, ktorá plynule prechádza od predného blatníka až celkom dozadu. Plastové vložky blatníkov a gumové lemy prispievajú k dobrému stavu karosérie, ktorá je ošetrená niekoľkonásobnou ochrannou vrstvou syntetickej živice a tak pod základným lakom nemá tendenciu ku korózii. Vozidlo vyzerá mladšie, ako v skutočnosti je. K dobrému vzhľadu prispievajú aj nárazníky a v niektorých verziách bočné zrkadlá vo farbe vozidla, ktoré sú ale náchylnejšie ku škrabancom. Voz je relatívne nízky (len 1335 mm), občas nie je na parkovisku medzi stojacimi vozidlami ani vidieť. Cestujúci si tiež musia zvyknúť, že napr. pri státí v kolóne na nich vodiči ostatných vozidiel pozerajú zhora.

Mazda 323

Čo sa týka interiéru, tak ten je tak isto nadčasový. Odkladacie priestory nájdete v predných dverách, ďalej vľavo pod volantom je malá schránka na drobné, pred spolujazdcom pomerne priestranná tradičná schránka. V zadnej časti predných sedadiel sú umiestnené "klokanie" vrecká (vhodné pre mapy, papiere atď.). Volant je trojramenný, uprostred skrývajúci klaksón. Ovládanie páčok pod volantom je štandardné. Rozvrhnutie budíkov v palubovke pred vodičom je prehľadné. Zľava sa nachádza ukazovateľ teploty motora, palivomer, otáčkomer a rýchlomer. Palivomer funguje stále (nielen až po zapnutí zapaľovania), čo môže byť pri plnej nádrži lákadlo pre zlodejov benzínu. Vľavo pod volantom sa ukrývajú tlačítka regulácie osvetlenia budíkov a nastavenie sklonu predných svetiel. Napravo sa nachádzajú hmlovky a tlačítko rozmrazenia zadného skla. Vďaka nízkej stavbe vozidla sedíte len pár centimetrov nad vozovkou, na predných sedadlách s dobrým výhľadom, na zadných však trochu utopení s horším výhľadom dopredu. Priestoru na predných tvrdších sedadlách je dostatok, pohodlne sa do dobre tvarovaných sedačiek usadí aj 185 cm vysoká osoba. Horšie je to so šírkou sedadiel, obéznejším budú po stranách vadiť hrany sedadiel, ktoré ináč zaručujú dobré bočné vedenie tela v zákrutách. Zadné sedadlá disponujú troma bezpečnostnými pásmi, pričom prostredný je len jednobodový. Na zadných sedadlách nebudú mať problém cestujúci do výšky 178 cm. Nad touto hranicou začne vadiť skosená strecha. Sedáky sú primerane dlhé a sedačky pohodlne mäkké, vhodné aj pre dlhšie jazdy.

Mazda 323

No a mrkneme sa pod kapotu, na srdce tohto auta. 16-ventilové 1.9 gétéčko je veľmi tichý motor do doby, než mu šliapnete na krk. Nad 3 000 ot. sa prebudí, čo je sprevádzané znateľnou zvukovou kulisou. Najväčší nástup zaznamenáte v štyroch tisícoch otáčkoch. Výkon je 103 kW, resp. 140 koní. Motor je najviac hlučný v rozmedzí 3 800-4 500 ot., čo môže byť niekomu nepríjemné najmä pri jazde po diaľnici (190 km/h a viac). Mne osobne sa zvuk motora páči a jeho vyššia hlučnosť mi nevadí. Po prekročení 4500 ot. motor opäť utíchne a nechá sa vytočiť až k hranici 7000 ot., kedy cvakne obmedzovač. Riadený katalyzátor zaisťuje bezproblémové splnenie normy Euro 2. Kam voz pošlete, tam pôjde. Zrýchlenie prebieha v dvoch vlnách. Do štyroch tisíc otáčok sa motor vytáča plynule, potom nastáva zlom a pocítie mierne razantnejšie zrýchlenie v sprievode výraznej zvukovej kulisy. Čo sa týka podvozku, tak práve ten patrí na vozidle k tomu najlepšiemu. Nezávislé zavesenie všetkých kolies, vpredu na vzperách McPherson a vzadu na vlečných ramenách s priečnymi stabilizátormi vyzývajú priamo k rýchlym prejazdom zákrutami a odtrhnutie vozidla nehrozí ani v extréme. "Efko" sa chová skôr nedotáčavo. Jazdné vlastnosti sú limitované len pneumatikami. Štandardne sa na voz montovali 13-palcové kolesá a pneumatiky s rozmermi 175/70 R13, čo je krajne nedostačujúce. Optimálne sú 195/60 R 14, alebo 15-palcové. Všetko je prispôsobené pre väčší rozmer pneumatík, škoda to nevyužiť. Auto je s väčšími kolesami v ovládaní oveľa istejšie, prestane plávať a v zákrutách sa stratí pocit hrnutia do strany. Nastavenie podvozku je veľmi tvrdé, vždy viete, čo sa z vozidlom deje. Zástancovia mäkkého odpruženia budú však trpieť.Tento podvozok bol s malými úpravami použitý aj v športovej MX-3 a poslúžil ako základ pre MX-5 (Miata). Vozidlo sa dobre chová aj na zasnežených vozovkách a kvality neutrálneho podvozku oceníte až niekde na prázdnom zasneženom parkovisku. Pri cestách do horských stredísk budú vadiť predovšetkým vyjazdené koľaje. Nízkym podvozkom tam často zadrhnete, našťastie je chránený plechom. Priečne aj pozdĺžne nerovnosti vozidlo nerozhodí, avšak pocítite ich v chrbtici. To isté platí o dierach a výtlkoch na vozovke. Vozidlo je ľahko ovládateľné, k rýchlemu parkovaniu prispeje posilovač riadenia. Zrýchlenie mu nerobí problém a do 160 km/h relatívne svižne akceleruje vďaka svojej nízkej hmotnosti. Znamenite zrýchľuje predovšetkým na dvojku. Na stovku sa vozidlo rozbehne za 8,4 s.

Mazda 323

Ovládanie a stabilita je znamenitá aj pri vysokých rýchlostiach. Hlavne záleží na rozmere pneumatík. Nedoporučujem v žiadnom prípade skúšať maximálnu rýchlosť na štandardne montovaných kolesách 175 R13. Aerodynamický hluk do vozidla preniká až pri rýchlosti nad 120 km/h. Do tejto rýchlosti prichádza do kabíny najviac hluku od pneumatík. Pri jazde po dobrom asfalte v rýchlostiach okolo 110 km/h panuje ticho. Mazda disponuje na všetkých kolesách kotúčmi, predné kolesá sú vybavené kotúčmi s vnútorným chladením. Ďalším bezpečnostným prvkom je protiblokovací systém ABS s rozdeľovačom brzdného tlaku na prednej náprave. Spočiatku mi robilo problém zvyknúť si na brzdy v tomto vozidle. Brzdný účinok sa vypočítava z priemernej rýchlosti vozidla. Pokiaľ máte napr. na diaľnici vysokú priemernú rýchlosť, vozidlo brzdí už pri malom zošliapnutí ostro. Ale ak idete v kolónach, počítajte s menším brzdným účinkom. Aj pri maximálnom možnom zaťažení vozidla nie je brzdný účinok celkom ideálny a je nutné počítať s dlhšou brzdnou dráhou. ABS funguje znamenite na vode, a na ľade vôbec. Efko však nikdy v brzdách nesklamalo a vďaka svojej nízkej hmotnosti zastaví skôr, než si myslíte. Problém nastáva pri plnom obsadení vozidla, kedy brzdy považujem za menej dostačujúce,než som zvyknutý pri iných autách. Ale nie je to tragédia, záleží na zvyku. Při bežnej jazde prevažne po meste si vezme v priemere 9 l na 100 km. V zime sa táto hodnota vyšplhá k 10 litrom. Pri dlhých cestách po okreskách sa dá ľahko dostať pod hodnotu 6 l/100km aj pri plnom obsadení (štyri osoby + batožina). Pokiaľ však s vozidlom budete chcieť frčať po nemeckej diaľnici 180 km/h v kuse, tak počítajte so spotrebou okolo 12 l/100km. Dôležité je meniť olej max. po 10 tisícoch a najlepšie ide motor s olejom Castrol 10W40. V šatistikách spoľahlivosti sa Mazdy rady 323 umiestňujú na popredných miestach. S týmto vozidlom sa japonskí konštruktéri vyhrali a vďaka tomu eliminovali nedostatky, ktorých je naozaj málo. Pokiaľ narazíte na vozidlo s pravidelnými servisnými prehliadkami a jasným pôvodom, nemusíte sa ničoho obávať ani po toľkých rokoch prevádzky a veľa kilometroch, čo väčšinou dnes ponúkané Mazdy majú najazdené.

Mazda 323

tlačiť

Diskusia k článku


Hodnotenie:

hlasov: 26

Pozn: čím väčšie číslo, tým lepšie hodnotenie

Diskusia

Diskusia k článku Mazda 323


počet príspevkov: 0

 

viac

menej

menej značiek

Už raz ste hlasovali.

Odobrať možnosť

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrať aspoň dva produkty na porovnanie.