Preposlať Toyota MR2

 

Zdieľanie článku na sociálnych a iných sieťach

Radi by ste sa podelili o tento článok s ostatnými? Kliknutím na ikonky nižšie ho môžete zdieľať na danej sieti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Toyota MR2

01.09.2007 | Tomáš Trhoň | Recenzia | Komentárov: 0 |

Dneska si predstavíme auto, ktoré sa na našich cestách bežne nevyskytuje, je to totiž pomerne rarita, ale veľmi zaujímavá, bolo totiž vyrobených len 166 tisíc kusov, čo sa síce na prvý pohľad zdá dosť, ale boh vie koľko sa ich zachovalo do dnešného dňa...

Dneska si predstavíme auto, ktoré sa na našich cestách bežne nevyskytuje, je to totiž pomerne rarita, ale veľmi zaujímavá, bolo totiž vyrobených len 166 tisíc kusov, čo sa síce na prvý pohľad zdá dosť, ale boh vie koľko sa ich zachovalo do dnešného dňa a koľko ich je v pôvodnom a zachovalom či už technickom alebo vzhľadovom stave. Design tohto auta aj dnes po viac ako 20-tich rokoch kedy auto uvidelo svetlo sveta je veľmi nevšedný a zaujímavý, je to proste tak trochu iné auto a to tým ako je usporiadaný motor a možno aj preto je dneska zohnať tento voz pomerne problém, pár ich síce v ČR je, ale na dosť kúskoch sa bohužiaľ podpísali ľudia, ktorí nemajú k takýmto raritám vzťah a podľa toho tie auta tiež vyzerajú, no dosť bolo slov na úvod, poďme sa na tento kúsok pozrieť z blízka.

Toyota MR2

Podobne ako mnohí ďalší japonskí výrobcovia sa aj Toyota zameriavala na začiatku 80. rokov na výrobu spoľahlivých, finančne dostupných vozov, na ktorých sa odrážal dôraz na pozorné konštrukčné prevedenie. Neskôr sa však tento nevšedný nadnárodný koncern rozhodol pre trošku odvážnejší prístup ku konštrukcii svojich vozov, čo sa tiež skoro prejavilo v piatej generácií typu Corolla z roku 83, u ktorej sa namiesto tradičného pohonu zadných kolies uplatnil aj trošku oneskorený predný pohon. Spomínaný posun v konštrukčnom pojatí sa celkom otvorene prejavil v roku 1981, kedy Toyota naviazala kontakty s automobilkou Lotus, vďaka ktorým boli komponenty spoločnosti Toyota použité vo voze Lotus Escel z roku 1821. Už predtým sa Toyota rozhodla zahájiť výrobu novej generácie viacventilových motorov s rozvodom 2xOHCa v roku 1986 potom v tejto technológii zaujala medzi výrobcami čelné postavenie. Množstvo vyrobených motorov skoro presiahlo jeden milión. Ak Toyota vyrábala takto na tú dobu výkonné a prepracované motory, bolo prirodzené, že najlepším spôsobom, ako svoj nový prístup potvrdiť bolo vytvorenie vlastného športového vozu. Výsledkom bol voz MR2 (Midship Runabout 2-seate), čo v doslovnom preklade znamená "dvojsedadlové autíčko s motorom uprostred" a neskôr premenovaný na oveľa výstižnejší Mid-engine, Rear-wheel drive, 2 seater (v preklade "motor uprostred, zadný náhon, 2 sedadlá"). Práce na projekte boli zahájené začiatkom 80. rokov a prvé prototypy sa testovali v Európe v roku 1983, kedy jeden britský automobilový časopis projekt mylne označil za nový typ Lotusu. Výsledkom bola nízka hmotnosť, skvelá ovládateľnosť a na tú dobu dostatočne výkonný motor o obsahu 1,6l. Bol vybavený dvoma vačkami ovládajúcimi šestnásť ventilov, viacbodovým vstrekovaním Bosch L-Jetronic a variabilným saním, vďaka čomu dával maximálny výkon 128k /pre Európu 124k). Existovala aj verzia s agregátom o obsahu 1,5l, ktorá ale príliš vysokej popularity nedosiahla.

Toyota MR2

Keď Toytoa voz MR2 oficiálne predstavila bol často prirovnávaný k osem rokov starému automobilu Fiat X1/9 ktorý mal motor tiež umiestnený uprostred. Avšak Toyota nebola ani zďaleka kópiou talianskeho automobilu, aj keď s ním mala spoločný klinovitý tvar, umiestnenie motoru a nezávislé zavesenie všetkých kolies s pružiacimi vzperami. Japonský dvojmiestny voz je väčší a priestrannejší a tiež rýchlejší ako taliansky rival, MR2 sa dokáže rozísť na rýchlosť 193 km/h. Záujem odbornej verejnosti upútalo predovšetkým účelné kompaktné tvarové riešenie, ktoré v kombinácii s pozoruhodnými jazdnými vlastnosťami činil z vozu MR2 skutočne ojedinelý športový automobil. K ďalšiemu výraznému zlepšeniu došlo v roku 1986, kedy sa technikom od Toyoty podarilo zmestiť do motorového priestoru plniace miešadlo typu Roots, ktorý využíval pôvodný blok aj hlava, ale mal zmenený kompresný pomer a časovanie ventilov, tým sa výkon zvýšil na 107kw (145k), s týmto motorom bola schopná ľahučká Toyota MR2 vystreliť z 0 na 100 km/h za fantastických 6,7s. Okrem nového motoru bola zosilnená karoséria a dostala silnejší stabilizátor. Avšak sa v tejto verzii predával voz len na americkom kontinente. Medzi ďalšie voliteľné, ale už menej viditeľné prvky patrili kožené sedačky a automatická štvorstupňová prevodovka.

Toyota MR2

V sezóne 1987 sa s príchodom nového typu objavila aj nová podoba karosérie. Strecha sa skladala z dvoch priehľadných snímateľných dielov, ktoré po zložení odhaľovali rozpernú výstuž tvaru T, ktorá spájala horný rám čelného skla s klenbou bezpečnostného oblúku. Automobil sa v tejto podobe predával do roku 1990, kedy pôvodný MR2 prenechal miesto novému vozu, ktorý od svojho predchodcu prevzal okrem iného už všeobecne uznávané oznámenie.

tlačiť

Diskusia k článku


Hodnotenie:

hlasov: 4

Pozn: čím väčšie číslo, tým lepšie hodnotenie

Diskusia

Diskusia k článku Toyota MR2


počet príspevkov: 0

 

viac

menej

menej značiek

Už raz ste hlasovali.

Odobrať možnosť

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrať aspoň dva produkty na porovnanie.