Preposlať Ford Probe

 

Zdieľanie článku na sociálnych a iných sieťach

Radi by ste sa podelili o tento článok s ostatnými? Kliknutím na ikonky nižšie ho môžete zdieľať na danej sieti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Ford Probe

31.08.2007 | Tomáš Trhoň | Recenzia | Komentárov: 0 |

Ako ďalšie tu máme auto zo série lacných „šporťákov“, tie úvodzovky preto, že auto síce vyzerá ako športové, hlavnú zásluhu na tom majú hlavne vyklápacie svetlá, ale ináč je to skôr také luxusnejšie kupé dostupné pre veľa ľudí....

Ako ďalšie tu máme auto zo série lacných „šporťákov“, tie úvodzovky preto, že auto síce vyzerá ako športové, hlavnú zásluhu na tom majú hlavne vyklápacie svetlá, ale ináč je to skôr také luxusnejšie kupé dostupné pre veľa ľudí, keďže sa dá v dnešnej dobe zohnať za relatívne málo peňazí a tak je to príjemná voľba aj pre mladých, začínajúcich vodičov ktorí práve nemajú na konte polovicu ročného rozpočtu SR. Ale poďme sa kuknúť ako model Probe vlastne uzrel svetlo sveta. Všetko sa musí najskôr vymyslieť, potom dlhé roky vyvíjať a potom vyrobiť, aby to následne urobilo dieru do sveta. S týmto modelom sa to Ford Motor Company podarilo. Probe sa v USA stalo akousi legendou, nie takou, ako napríklad Corvette, ale takou, ktorá je, ako som sa už zmienil vyššie, dosažiteľná pre obyčajných obyvateľov. Probe bola akási vzájomná spolupráca Ford Motor Co. USA a Mazda Co. Všetko sa to odohrávalo vo Flat Rock, Michigan, zároveň ako vývoj Mazdovského coupe MX-6, s ktorým Probe zdieľa veľa spoločného.

Ford Probe

Ku koncu roku 1983, kedy už bola stanovená konečná vízia Probe, mohla konečne táto veľmi dlho pripravovaná spolupráca začať. (Je jasné, že Probe hneď nevyzeralo tak krásne, aké ho poznáme teraz, ale vyzeralo celkom zvláštne. Designéri oboch firiem pracovali v hlavnej továrni Mazdy v Hirošime na takom tvare a rozmiestnení súčastí týchto automobilov, aby dovoľovalo použitie zhodných súčastí, ako sú hlavné nosné časti, podlahy a nápravy. Fordovi technici sa snažili pretlačiť svoje návrhy ešte dalej, ako boli doposiaľ, pretože chceli, aby Probe v tomto čase nahradilo sériu vozidiel Mustang. Jediným procesom v tedajšej dobe bolo skúšať, skúšať, a zasa len skúšať. Ford usiloval o celkovo odlišnom voze, ako boli doposiaľ známe, o nižšom predku a viac skosenom prednom skle, ako uvažovala Mazda. Hlavnú myšlienku, a to bezrámové sklo vo dverách a veľké sklo v zadnej časti vozidla, vytvorili tiež chlapíci od Ford Motor Co. V pozdných mesiacoch roku 1984 vedenie Fordu predstavilo kompletný model, a Probe bol pripravený. Ale auto sa samozrejme neskladá len z karosérie, ale aj z technických častí a tie si práve v túto chvíľu aspoň v stručnosti predstavíme. Probe je ako sme si už povedali akýmsi "klonom" Mazdy MX-6. Rovnako tak ako Mazda, má aj Probe náhon predných kolies, naprieč uložený motor, ktorý má hliníkovú hlavu valcov, tri ventily na valec a "bezúdržbové" hydraulické samostaviteľné zdvihátka ventilov. Rovnako s Mazdou zdieľa rovnaké elektrické systémy, vstrekovanie paliva atď.. Základná verzia motora v prvej generácii Probe dáva redukovaný výkon 110 HP pri 4700 ot/min a to z objemu 2.2l. O niečo viac energický je motor verzie GT, ktorý opäť redukovaný dáva výkon 130 HP. Tento motor je vybavený turbodychadlom, ochladzovaním nasávaného vzduchu, elektronickou kontrolou Boost systému atď.. Celková konštrukcia motora je totožná s motorom Mazdy 626/MX-6, modelovej rady 1987-92. Ale keďže sa Fordu nezdal výkon motora verzie GT a chceli sa nejak odlíšiť, bol ich technikmi upravený tak, že dáva výkon 145 HP pri 4300 ot/min.

Ford Probe

Upravenie základnej koncepcie, ktorú navrhovala Mazda, bolo sskôr vhodné pre model Tracer, ale nie pre voz, ktorý má nahradiť Mustang. Nakoniec dostali konštruktéri firmy Ford zelenú k tomu, aby vytvorili svoj jedinečný výtvor. MX-6 vyzerala ako umiernené grand-tourismo, ktorým vlastne bola, ale nový Mustang musel byť tvrdé a nekompromisné športové coupe. S kombináciou ulízaných, ale agresívnych línií sa PROBE stalo oboje... ako rozumným cesťákom, tak nekompromisným coupe. Probe bolo tiež autom, ktoré svoju tvár nastavovalo vetru a nebolo utláčané jeho silou, pretože súčiniteť trenia bol pri verziách Gl a Lx len 0,30 a vo verzii GT s širšími kolesami a prepracovanou prednou maskou len 0,32. Aj napriek športovej ambícii mohlo byť Probe vybavené takou paletou doplnkov, aby sa v ňom vodič cítil ako doma. Možnosti zahŕňali klimatizáciu, tempomat, výletový počítač a všetko elektrické... GT malo ako štandard kotúčové brzdy všetkých kolies a ABS. Pokiaľ ste chceli automat, museli ste zabudnúť na turbo a uspokojiť sa len s Gl alebo Lx. Oba tieto modely majú mäkkšie perovanie a oveľa čistejšie prepracovaný štýl karosérie. Lx má tak isto oveľa luxusnejší interiér, ako základný Gl. Pokiaľ ste ale chceli elektronickú palubnú dosku, tak ste sa museli rozhodnúť jedine pre Lx. Probe rovnako vyprovokovalo niekoľko výrobcov, ktorí sa chabo pokúsili jeho slávu zatieniť. Boli to napr. Toyota so svojou Celicou, Honda s Prelude, alebo Nissan so svojím malým 200Sx.

Ford Probe

Probe bolo cenovo veľmi dostupné, pretože plne vybavené GT sa predávalo v roku 1988 za $17,600 USD. A ako je to so spoľahlivosťou Fordu Probe? Tak, ako väčšina áut z tejto doby, tak aj Probe trpí veľmi závažným neduhom a tým je korózia. U Probe je to hlavne korízia pozdĺžnych nosníkov vedúcich až k ich prehrdzaveniu a prasknutiu. Dá sa to poznať len a len pri zdvihnutí auta, jedná sa o hranol vedúci pod každou z podláh, sú v ňom otvory a väčšinou je vykorodovaný uprostred, pokia je korózia veľká, začne sa prepadávať. Rovnakým problémom trpí aj Mazda 626 z týchto rokov. Ďalej je potrebné pozrieť sa na dymovosť motora zvonka, ale často to bývajú guferá ventilov, horší prípad výbrus alebo kruhy. Cvakanie v oblasti hlavy, bolesť týchto motorov, hydrostavy, jeden stojí asi 600 Sk, problém je, že sa dá ťažko poznať, ktorý z dvanástich to je. Niekedy je ale možné tento charakteristický zvuk zameniť za cvakanie kľuky, čo je samozrejmr veľmi zlé. Myslím si, že aj po toľkých rokoch dokáže Probe urobiť parádu, zvlášť ak sa jedná o jeho druhú modelovú generáciu. Tak to bol prvý zo série lacných športiakov, zanedlho si predstavíme ďalšie auto z tejto kategórie, aké to bude, však neprezradím :)

tlačiť

Diskusia k článku


Hodnotenie:

hlasov: 9

Pozn: čím väčšie číslo, tým lepšie hodnotenie

Diskusia

Diskusia k článku Ford Probe


počet príspevkov: 0

 

viac

menej

menej značiek

Už raz ste hlasovali.

Odobrať možnosť

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrať aspoň dva produkty na porovnanie.