BMW


Preposlať BMW E36

 

Zdieľanie článku na sociálnych a iných sieťach

Radi by ste sa podelili o tento článok s ostatnými? Kliknutím na ikonky nižšie ho môžete zdieľať na danej sieti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

BMW E36

29.08.2007 | Tomáš Trhoň | Recenzia | Komentárov: 0 |

Tak po dlhšej pauze tu mám opäť niečo od značky BMW. Dnes sa pozrieme na typ E36 ato z trocha inej stránky. Veľa ľudí hovorí, že BMW je úplne neekonomické auto, na ktoré sú drahé náhradné diely, vysoká spotreba....

Tak po dlhšej pauze tu mám opäť niečo od značky BMW. Dnes sa pozrieme na typ E36 ato z trocha inej stránky. Veľa ľudí hovorí, že BMW je úplne neekonomické auto, na ktoré sú drahé náhradné diely, vysoká spotreba a vysoké ostatné prevádzkové náklady, ale je to skutočne tak? Pokiaľ budeme hovoriť o nových, tak sa to dá ešte pochopiť, pretože tam, keď sa niečo pokazí, tak sa väčšinou diely zoženú len nové a sami si ich v garáži nevymeníte, takže sa ponúka otázka servisu a tamto skutočne bude niečo stáť. Ale iste, kto má trocha hlbšie do vrecka a môže si dovoliť nové BMW, toho nejaká tá tisícka za servis a náhradné diely nevytrhne z biedy. Ale čo také BMW, ktoré je ako nákupnou cenou, tak aj cenou náhradných dielov dostupné väčšine ľudí? Napríklad bavorák trojkovej rady modelového označenia E36, ktorý sa dá na automobilovom trhu zohnať aj pod 40 000 korún (cena ale zodpovedá stavu a motorovej verzii a výbave). Oplatí sa o ňom uvažovať? A aké riziká sú spojené s jeho kúpou?

BMW E36

Tretia generácia trojkovej rady BMW bola predstavená koncom roku 1990. Bol to nástupca veľmi úspešného modelu E30, ktorý sa teší veľmi veľkej obľube aj dnes a v tej dobe to bol pre bavorskú automobilku najmenší vyrábaný voz a rozširoval ponuku v nabitej strednej triede. Preto BMW venovalo tomuto autu veľkú pozornosť, čo sa priaznivo prejavilo aj v prevádzke, takže môžeme o staršej trojke s interným označením E36 povedať, že splnila očakávanie, a vytýkať sa jej môžu v podstate len maličkosti. Prehreškom, ktorý v prípade tohto modelu zákazníci BMW len ťažko odpúšťali, bola ponuka jednotlivých modelov. Verzia kupé bola síce predstavená už v roku 92 a hneď o rok neskôr aj kabriolet, lenže v roku 94 BMW vzbudilo pozornosť a čiastočne aj rozpaky verziou nazvanou Compact, čo bol skrátený sedan v 3-dverovom prevedení. Lenže veľmi žiadané kombi pod názvom Touring prišlo až v 95. Rada 3 s označením E36 bola vyrábaná do roku 99, kedy ju nahradila 4. generácia s označením E46. E36 splnilo očakávanie motoristov a vytýkať by sme mohli skutočne len drobnosti. Problém je naopak v priemernom dielenskom spracovaní. Tento model nevychádza nijak výnimočne ani v štatistikách spoľahlivosti. Je ale pravdou, že väčšina závad je skôr kozmetického charakteru, kým základné technické skupiny vykazujú zodpovedajúcu životnosť a spoľahlivosť. Silnou stránkou 3. generácie BMW rady 3 boli: pohodlie a priestor, pekná karoséria a isté jazdné vlastnosti. Naopak slabinou bol menší batožinový priestor v porovnaní s konkurentmi v triede. Dosť týchto áut prešlo bohužiaľ rukami ľudí, ktorí mali BMW len preto, aby urobili dojem a väčšinou tomu zodpovedá aj veľmi opotrebený stav, či už motora, alebo karosérie. Takže na čo by sme tak v skratke mali pozerať pri výbere modelu E36 ? Ako na prvé sa určite bežný užívateľ pozrie na počet odjazdených KM, týmto údajom by som sa vôbec neriadil, jednak je dosť vysoká pravdepodobnosť, že tachometer bude stočený a jednak sa dá naraziť na kúsok, ktorý bude mať najazdených napríklad 200tkm a bude v lepšom stave ako kúsok čo má najazdených 120tkm, záleží hlavne na majiteľovi resp. majiteľoch. Zamerať sa na opotrebovanosť rozvodového remeňa (tento typ už nemá reťaz ako napr. motor M10, M20 u typu E30 ) Každopádne je dobré si uvedomiť, že pokiaľ kupujeme E36ku so 6-valcom je dosť vysoké riziko že sa s tým autom jazdilo svižnejšie a dravšie, ale ak sa dostávala autu potrebná starostlivosť v podobe kvalitného oleja a zachádzania, nevidím v tom nejaký výrazný problém, ale nie je to pravidlom, veľa ľudí si kupuje auto s väčším motorom z dôvodu, že trebárs často cestuje na dlhších trasách, alebo diaľniciach, a na to je proste väčší motor vhodnejší, zvlášť na tých dlhých trasách po diaľniciach. Pokiaľ chce niekto auto, o ktorom je pravdepodobné že sa s ním nejazdilo na hrane, siahne po 4-valcových motoroch M40/M43. Pre motory M40 je veľmi charakteristické cvakanie hydroštelov a oprava je pomerne drahá. V ponuke je aj dieselový motor 318TDS, 325TD a 325TDS u týchto motorov je potreba dať si zvlášť pozor na praskajúce hlavy, vôľu v čapoch a silentblokoch ramien prednej nápravy, objavuje sa vôľa aj v zadných nápravách.

BMW E36

BMW trojkovej rady 3. generácie sa môže chváliť veľmi bohatou ponukou vydarených a výkonných motorov. Tých ste našli pod kapotou skutočne požehnane, celkom 14. Najslabšími z nich boli benzínová 1.6 M40 s výkonom 73 kilowatov a naftová 1.7 s výkonom 66 kilowatů. Za čerešničku na torte môžeme potom označiť benzínový agregát 3.2 s výkonom 236 kilowatov pre športovú verziu rady 3 označenú písmenom M. Ako najideálnejší motor pre bežnú prevádzku sa mi javí 325i s Vanosom alebo 325TDS. Každý si síce povie, že vysoký obsah, rovná sa automaticky vysoká spotreba, ale nie je to vo všetkých prípadoch tak. S motorom M50 2.5 s Vanosom sa dá pri bežnej svižnejšej jazde bez problému dosiahnuť spotreba okolo 9 litrov, so 4-valcom napr. 1.8 M40 sa dostanete síce na hodnotu o cca liter, dva menšiu, ale pohodlnosť a kultivovanosť jazdy bude trocha niekde inde než u 6-valca, nehľadiac na to, že keď sa budeme ponáhľať a držať 4-valce „pod krkom“, tak sa spotreba vyšplhá aj bez problému nad 10 litrov a jazda bude dosahovať výsledkov ako pohodová jazda so 6-valcom, kde bude nakoniec výsledná spotreba menšia. Musíme brať do úvahy aj to, že 6-valec bude ďaleko spoľahlivejší a vydrží viac, ako 4-valec. Zaujímavosťou v 6-valcových motoroch M50/M52 je systém Vanos, ktorý sa objavil v týchto motoroch v roku 1993. VANOS je systém premenného časovania ventilov - vačka sa teda môže oproti bez VANOS motora natáčať v určitú dobu ináč, tým pádom majú lepší priebeh krútiaceho momentu, maximum sa prenáša do nižších otáčok a celkovo sa znižuje spotreba, rádovo o 1-2 litra na 100 km oproti bez VANOS motorom.

BMW E36

Ceny úplne najstaršieho ročníka 1991 sa pohybujú od 50 000 korún s benzínovým motorom 1.8, stav samozrejme zodpovedá cene, ako sme si už povedali. Ceny mladších ročníkov z rokov 1994 a 1995 v slušnom stave so 4-valcovým motorom a slušnou výbavou sa pohybujú okolo 95 000 korún. Za 6-valec zaplatíme od 60 000 do cca 270 000 korún za skutočný kúsok v TOP stave posledného roku výroby s originálnym M paketom. Najvyššia motorová ponuka v podobe M3 nám je k dispozícii cca od 220 000 v podobe prevedenia Saloon s motorom 3.0 210 kW obecne platí, že slušné Emko sa dá zohnať okolo 300 000 a s motorom 3.2 o 120 000 korún viac. Samozrejme sa dá zohnať 3.2 aj okolo 240 000, ale stav bude zodpovedať cene a najazdeným skutočným km, takže to vo finále vyjde drahšie, než kúpiť M3 v solídnom stave. Dostupnosť náhradných dielov je veľmi veľká a za veľmi priaznivé ceny, výhodou je, že sa dá takmer čokoľvek zohnať aj na vrakoviskách, alebo rôznych inzerátoch z havarovaných E36 a ceny sú veľmi priaznivé, aj v prípade nových dielov sa dá veľmi veľa dielov zohnať za rovnaké, alebo dokonca menšie ceny, ako na bežné auto, ako napríklad Fabiu. Aj napriek tomu, že model E36 sa začal vyrábať už pred 17ti lety, tak aj dnes nepôsobí nejakým starým dojmom a dokáže aj dnes urobiť veľa parády, zvlášť ak sa jedná o model so písmenkom M alebo aspoň s Mpaketom. E36 je ideálna voľba pre niekoho, kto nemá veľa peňazí a chce mať dobre vyzerajúce BMW s nízkymi prevádzkovými nákladmi a E30 je naňho už príliš stará.

tlačiť

Diskusia k článku


Hodnotenie:

hlasov: 83

Pozn: čím väčšie číslo, tým lepšie hodnotenie

Diskusia

Diskusia k článku BMW E36


počet príspevkov: 0

 

viac

menej

menej značiek

Už raz ste hlasovali.

Odobrať možnosť

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrať aspoň dva produkty na porovnanie.