Preposlať Fiat-500-1-4-16V

 

Zdieľanie článku na sociálnych a iných sieťach

Radi by ste sa podelili o tento článok s ostatnými? Kliknutím na ikonky nižšie ho môžete zdieľať na danej sieti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Fiat-500-1-4-16V

22.08.2007 | David Kudláček | Recenzia | Komentárov: 0 |

4. júla 1957 se odohrala svetová premiéra malého Fiatu 500. Presne na deň, ale o 50 rokov pozdejšie predstavil Fiat svetu novú päťstovku.

Kultový Fiat 500 nahradil vo vtedajšej modelovej rade turínskeho výrobcu populárne Topolino. Päťstovka si vystačila s dvojvalcovým vzducheom chladeným motorom (najskôr 479 ccm/9,6 kW, pozdejšie sa zvýšil objem a výkon na 499,5 ccm/13,2 kW). Voz s hmotnosťou necelých 500 kg dosahoval najvyššiu rýchlosť 85 km/h; priemerná spotreba paliva činila 4,5 l/100 km. Posledná päťstovka zišla z výrobného pásu v roku 1975 a počítadlo vyrobených vozov sa zastavilo na hodnote 3 893 294. Fiat 500 sa v 60-tych a 70-tych rokoch minulého storočia dovážal aj do vtedajšieho Československa, kde si získal veľa priaznivcov. Novinka štylisticky naväzuje na pôvodnú zaoblenú päťstovku. Nová „imageovka“ Fiatu stojí na mierne upravenom podvozku väčšej Pandy. Karoséria je rovnako ako v minulosti výhradne tvojdverová. Robustný predný nárazník plynule naväzuje na krátku kapotu; zapustené predné okrúhle svetlomety pôsobia roztomile. V rovnako hravom duchu sa nesú aj boky a zadná časť malého fiatu. Pomerne vysoký bočný ponton karosérie dodáva potrebnú dávku robustnosti, zadná časť pôsobí, rovnako ako predná, hravým dojmom.

Fiat-500-1-4-16V

Prístrojová doska, výplne dverí a sedadlá vychádzajú z designu nastoleného pôvodnou päťstovkou z 50-tych rokov. Výborne pôsobí pred vodičom umiestená prístrojovka s jediným dvojitým budíkom, ktorý má otáčkomer uprostred rýchlomeru. Stredový panel si konštruktéri vypožičali z modelu Panda; obsahuje ovládače kúrenia a ventilácie a výborne dostupnú radiacu páku. Na predných, bohato dimenzovaných a dobre tvarovaných sedadlách sa sedí pohodlne. Obidvaja vpredu sediaci cestujúci netrpia nedostatkom priestoru. Vzadu je situácia o niečo horšia, ale keď vezmeme v úvahu celkové rozmery auta, je ponuka priestoru vzadu výborná. Aj tu platí, že taliani majú stavbu malých áut v malíčku. Prístup na zadné sedačky je vďaka relatívne úzkym dverám len priemerný. Ľahko nadpriemerne (v rámci triedy) pôsobí batožinový priestor – pojme 185 litrov batožiny.

Fiat-500-1-4-16V

V interiéri vozidla poteší veľmi dobrá kvalita spracovania a príjemná povrchová úprava plastov a textilu. Podľa tvrdení fiatu bola kvalita spracovania jednou z priorít vývoja. Ako sa zdá, podarilo sa. Nová päťstovka láka záujemcov nielen svojím vzhľadom, ale aj vysokou mierou aktívnej a pasívnej bezpečnosti. V sériovej výbave figuruje 7 airbagov a ABS. Podľa zvolenej motorizácie sa ponuka „bezpečnostných pomocníkov“ rozširuje o ESP, ASR, MSR či brzdový asistent HBA; chuťovku predstavuje v triede mini áut Hill Holder, ktorý uľahčuje rozjazd v prudkom kopci. Pre tých, ktorí sa chcú od bežnej konfekcie ešte viac odlíšiť, pripravil Fiat až 500 tisíc rôznych možností úprav vzhľadu interiéru a exteriéru. Dajú sa rôzne kombinovať farby karosérie, čalúnenie, rozlične farebné plastové doplnky či individuálne grafické detaily.

Fiat-500-1-4-16V

Ponuka pohonných jednotiek je rovnako bohatá ako katalóg individuálnych úprav; žiadny iný malý voz neponúka tak širokú paletu motorov pod kapotou. Základný kameň predstavuje zážihová 4-valcová 1200-ka 1.2 8V Fire (51 kW/69 k), väčšiu radosť z jazdy zaistí motor s objemom 1.4 16V (73,5 kW/100 k). Kto túži tankovať lacnejšiu naftu, zvolí moderný turbodiesel rady Multijet – konkrétne 1.3 16V (55 kW/75 k). Slabšia benzínová jednotka a turbodiesel spolupracuje s manuálnou 5-stupňovou prevodovkou, v prípade verzie 1.4 nájdete na kulise radenie ešte o stupeň naviac. Za príplatok sa k obom zážihovým motorom dodáva prevodovka Dualogic, ktorá ponúka sekvenčné aj samočinné radenie. V nedalekej budúcnosti uvidí svetlo sveta ostré športové prevedenie Abarth 500. Pod kapotou týchto dynamicky ladených verzií budú pracovať zážihové preplňované motory 1.4 v dvoch výkonových verziách (100 kW a 114 kW).

Fiat-500-1-4-16V

Vo hviezdach je zatiaľ uvedenie preplňovaného dvojvalca s objemom 0,9 l, ktorý by pri výkone okolo 70 kW dosahoval veľmi nízku spotrebu paliva. Jazdné vlastnosti sú podľa prvých zkúseností dobré, podvozok je naladený skôr na športovú nôtu. Tradične slabé miesto predstavuje preposilované riadenie, ktoré neposkytuje dostatočnú spätnú väzbu. Fiat 500 má veľkú šancu uspieť. Ponúka nesmierne pútavý design, veľmi dobré spracovanie, solídne jazdné vlastnosti a bohatú ponuku pohonných jednotiek. Zákazníkov iste nadchne možnosť náležite si upraviť svoj voz a odlíšiť sa tak od ostatných. Mladí ľudia zasa ocenia možnosť dokúpiť GSM rozhranie Blue&Me, alebo špeciálne pre päťstovku vyvinuté navigačné zariadenie, ktoré sa po pripevnení na palubnú dosku pripojí k ovládaciemu rozhraniu vozidla. Stručné technické údaje Fiat 500 1.4 16V (podľa údajov výrobcu)
  • Dĺžka: 3546 mm
  • Šírka: 1627 mm
  • Výška: 1488 mm
  • Rázvor náprav: 2300 mm
  • Objem batožinového priestoru: 185 l
  • Objem valcov: 1368 ccm
  • Počet valcov: 4
  • 73,5 kW/100 k
  • najvyšší točivý moment: 130 N.m/4250 ot. za min.
  • priemerná spotreba paliva: 6,3 l/100 km
  • zrýchlenie z 0 na 182 km/h

tlačiť

Diskusia k článku


Hodnotenie:

hlasov: 20

Pozn: čím väčšie číslo, tým lepšie hodnotenie

Diskusia

Diskusia k článku Fiat-500-1-4-16V


počet príspevkov: 0

 

viac

menej

menej značiek

Už raz ste hlasovali.

Odobrať možnosť

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrať aspoň dva produkty na porovnanie.