BMW


Preposlať BMW X5

 

Zdieľanie článku na sociálnych a iných sieťach

Radi by ste sa podelili o tento článok s ostatnými? Kliknutím na ikonky nižšie ho môžete zdieľať na danej sieti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

BMW X5

28.06.2007 | Tomáš Trhoň | Recenzia | Komentárov: 0 |

Tak po sérii predstavení starších BMW, tu máme jeden novší kúsok s označením X5. Ešte pred 10 rokmi, keď by si niekto pomyslel, že BMW bude vyrábať ľahké terénne autá, tak by bol označovaný za blázna, pretože BMW bol predstaviteľ hlavne športových...

Tak po sérii predstavení starších BMW, tu máme jeden novší kúsok s označením X5. Ešte pred 10 rokmi, keď by si niekto pomyslel, že BMW bude vyrábať ľahké terénne autá, tak by bol označovaný za blázna, pretože BMW bol predstaviteľ hlavne športových a silných áut. Jednako len doba si žiadala svoje a tak tu dneska máme recenziu o SUV BMW X5, tak sa mu poďme pozrieť na zúbky a zistiť, prečo sa tomuto faceliftovanému modelu X5 vraví nová generácia BMW. Pri pohľade na novú generáciu X5 každého laika napadne otázka, prečo sa rovno tomuto BMW vraví nová generácia? Veď je to úplne rovnaký voz, ako predchádzajúca generácia. Odpoveď je jednoduchá. Pri výskume BMW zistilo, že každý tretí majiteľ X5 by pri výbere nového auta nijak nepremýšľal o žiadnom inom konkurentovi na trhu. A to je už podstatný argument pre automobilku, pre zváženie akýchkoľvek radikálnych zmien na designu vozu. To je dôvod, prečo nedošlo k nijak radikálnym zmenám. Nová generácia je o niečo väčšia, silnejšia, luxusnejšia a kultivovanejšia ako tá, ktorú nahradzuje. Dnes si predstavíme verziu s trojlitrovou, turbodieselovou motorizáciou, pri ktorej sa predpokladá, že zaplní väčšinu kapot u nás predaných X5, pretože sa v dnešnej dobe naftové motory tešia veľkej obľube a u SUV to platí dvojnásobne. V minulej generácií tvorili dieselové verzie viac ako 90 % predaja a je viac ako pravdepodobné, že sa situácia v najbližšej dobe nezmení. Pri obzretí sa za radikálnejšími zmenami designu značky u jednotlivých modelov je zmena u X5 skôr rozvinutím pôvodného designu s podobnými proporciami. Zmeny sa dotkli napr. väčších svetlometov alebo nových prelisov kapoty, podstatnejším sa ale stal nárast veľkosti a to vo všetkých smeroch. Do dĺžky je väčšie o 187 mm, do šírky o 17 mm a rozvor sa zväčšil o 113 mm. Príjemnou zmenou je tiež agresívnejší výraz prednej masky. Nárast plochy vozu + väčšia torzná tvrdosť (o 15 percent) ide väčšinou ruka v ruke s nárastom hmotnosti. Dobrou správou je, že váha X5 sa zvýšila len o zanedbateľných 15 kilogramov oproti predhcádzajúcemu modelu. Poďakovanie patrí najmä kapote z hliníku, prístrojovému panelu a tiež remeňom prednej nápravy spoločne s termoplastovými prednými blatníkmi. Vďaka veľkej snahe pri vývoji novej generácie je voz X5 o 287 kilogramov ľahší ako konkurenčný mastodont Audi Q7. Nárast dľžky je spôsobený potrebou niektorých zákazníkov tretej rady sedadiel (za príplatok), hlavne tých amerických.

BMW X5

BMW X5 vždy patrilo k tomu najlepšiemu pre vodičov v kategóriicestných SUV. Aby tomu bolo aj tentokrát, boli predné vzpruhy MacPherson nahradené dvojitými lichobežníkmi. Tie v spojení s dlhším rozvorem a širším rozchodem tuto pozíciu opäť zaisťujú. A v prípdae, že aj tak výborné správanie sa vozu Vám nebude dostačovať, stači si objednať adaptívne stabilizátory a aktívne riadenie k tomu. Dvojité lichobežníky sú vyrobené z hliníka rovnako ako predná kapota a prístrojový panel. Predné blatníky sú vyrobené z termoplastu. Toto všetko pomáha znížiť hmotnosť vozidla na únosnejšiu mieru. Dôležitým faktorom je taktiež zvýšenie ochrany chodcov vďaka použitiu týchto materiálov. O prenos sily na všetky štyri kolesá sa i tentokrát stará nám úž starý známy systém pohonu xDrive, využívajúci elektronickú spojku a DSC. Štandardne je výkon rozdelený v pomere 40:60, viacmenej je možné tento pomer kedykoľvek zmeniť až na 100 % v prospech ktorejkoľvek nápravy. Hliníkový turbodieselový šesťvalel o objeme 2933 cm je nám známy z trojkovej rady, kde už pôsobí. U X5 dostal ako viac výkonu a točivého momentu, tak je aj čistejší a šetrnejši k životnému prostrediu. Všetky automobiliy novej generáciu X5 majú v štandarde vylepšenú šesťstupňovú automatickú prevodovku. Pre novú generáciu bola pridaná druhá tlmiaca jednotka, takže menič točivého momentu má teraz menej práce s prešmykovaním. To jazdu zefektivní a zrýchli redanie bez akéhokoľvek vplyvu na kultivovanosť. Dosť podstatnou zmenou voči minulej generácii tvorí pridanie tretej rady sedadiel. Tieto sedadlá viacmenej nie sú súčasťou základnej výbavy vozu a ich cena je nemalých 57 430 Sk. K tomu si ešte pripočítajte stratu 90 litrov voľného priestoru pod podlahou kufra. Pre pohodlný prístup k tejto tretej rade sedadiel je možné prostrednú radu posunúť smerom dopredu pomocou vhodne umiestnenej páky na vonkajšej strane operadla. Vodičovi sú ponúkané dobre čitateľné prístroje palubnej dosky, výborná pozícia za volantom, výborné bočné vedenie sedačiek a ergonómie. Aj iDrive sa konečne dostal do X5. Samozrejme, že si so sebou priniesol všetky jeho výhody a tiež nedostatky. Parkovacia brzda je elektornická a k jej ovládaniu slúži prepínač na stretovom panely. Parkovacie senzory vpredu aj vzadu sú súčasťou štandardnej výbavy a dajú sa doplniť ešte o parkovaciu kameru. Často kritizovaným prvkom je volič automatickej prevodovky. Kritika sa vzťahuje ako k jeho designu, tak aj veľkosti. Pôsobivým prvkom sú dvojité dvere priehradky pred spolujazdcom, ktoré sa otvárajú zároveň a sú štýlové. Taktiež pri otvorení šetria miesto v interiéry. Vo vnútri tejto priehradky sa nachádza menič na CD.

BMW X5

Je isté, že drvivá väčšina X5 u nás bude osadená trojlitrovým dieslom. A je isté, že všetky budú osadené automatickou prevodovkou, pretože manuálna už nie je do ponuky zahrnutá. Voľba to určite nie je zlá, aj keď pre mňa by bola dosť nutná. Trojlitrový turbodiesel je jedným z najvýkonnejších motorov vo svojej triede. Jeho výkon je 235 koní (dostupných v 4000 ot./mi) a 2180 kg ťažké SUV dokáže slušne rozpohybovať. Automobilku oficiálne udávané zrýchlenie z 0 na 100 km/h je 8,3 s, viacmenej podľa neoficiálnych meraní niektorých redakcií a súkromných osôb je voz schopný zrýchliť na 100 km/h aj pod 8 s. Točivý moment dostal pri novej generácii hodnotu 520 Nm dostupných už v 2000 ot./min. Pôsobivá hodnota. S automatickou prevodovkou problémy nebývajú. jej chod je hladký a rýchly.

BMW X5

Kto čakal od veľkých kolies automobilu obutých k tomu ešte do dojazdových pneumatík dobrý výsledok? Pravdaže je tomu tak! Aj cez tieto dva nepriaznivé faktory je výsledný efekt dobrý. Nová X5 už nie je tak hrubá ako jej minulá generáciu, je teraz dospelejšia a na cestách sa pohybuje s väčšou mäkkosťou. BMW tvrdí, že sa jedná o "auto pre vodičov". Je to dosť odvážne tvrdenie pri aute vysokého 1,8 metra a s váhou presahujúcou 2 tony. Silné reči o schopnostiach v teréne sú našťastie minulosťou. Konečne si u BMW priznali, že sú tu rivali, ktorí sú v teréne oveľa lepší ako X5. To však neznamená, že sa X5 nechá v teréne zahanbiť akýmkoľvek konkurentom. Hlavným kľúčom k úspechu je správne zvolené obutie, ktoré sa v teréne ukazuje v podobe Bridgestone Dueller. S týmto obutím voz bez problémov sekunduje aj Range Rover Sport. Nájazdové uhly sú rovnaké, 25 stupňov vpredu aj vzadu, prechodový uhol sa rovná 19,7 stupňov a brodivosť obsahuje rovných 500 mm. Pre výlety do terénu je prispôsobený taktiež podvozok, ktorý je takmer plochý a aj výfuky sú ukryté v prelisoch, aby nedošlo k ich poškodeniu. xTrive je vyladený pre čo najlepšie vlastnosti na ceste, nemenej aj tak sa v teréne nestratí, aj keď ho ani nijak zvlášť nemiluje.

BMW X5

Na prednej náprave sa už nenachádzajú vzpruhy MacPherson, ale dvojité lichobežníky. Pre tie tu bohužial nebolo skôr miesto a tak sme si museli počkať až na príchod novej generáciu. Výhodou dvojitých lichobežníkov je ich presnejšia kontrola odklonu a zbiehavosť vo väčšom rozsahu nastavenia. Adaptive Drive (alebo hydraulicky nastaviteľné stabilizátory) výborne pomáhajú vyrovnať preťaženie v zatáčkach a podržia karosériu v rovine aj v blízkosti limitov prilínavosti. Ceny všetkých motorizácií sú trocha vyššie nastavené, ako u hlavnej konkurencie v podobe Mercedesu a Audi. BMW si taktiež nechá dobre zaplatiť aj za také veci, akými sú parkovacie senzory, metalíza či kožené čalúnenie. Odmenou však je jeden z najlepších vozov kategórie SUV, oveľa schopnejší ako konkurencia. Taktiež je úspornejší a čistejši. Pri kľudnej jazde sa dá dostať aj pod automobilkou udávaných 8,7 litrov na 100 km. BMW nedrží prvenstvo za zloženie tejto kategórie, to drží Mercedes. Prvenstvo pre BMW totiž patrí za definovanie toho, ako majú automobily kategórie SUV vyzerať, ako sa majú na ceste pohybovať. Dnes sa z X5 stalo auto, ktoré je zábavnejšie ako ktorékoľvek iné SUV, teda s výnimkou Porche Cayenne. X5 pôsobí dosť solídne, je pohodlné, cestujúci v ňom nájdu dostatok miesta a spotreba je rozumná.

BMW X5

BMW X5 je rozhodne vhodná voľba pre rodinu s deťmi kde vodič má rád pohodlnú a svižnejšiu jazdu a zároveň kladie dôraz aj na bezpečnosť. X5 nie je síce žiadny závodník, ale má to veľa čo ponúknuť vo všetkých smeroch.

tlačiť

Diskusia k článku


Hodnotenie:

hlasov: 29

Pozn: čím väčšie číslo, tým lepšie hodnotenie

Diskusia

Diskusia k článku BMW X5


počet príspevkov: 0

 

viac

menej

menej značiek

Už raz ste hlasovali.

Odobrať možnosť

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrať aspoň dva produkty na porovnanie.