Preposlať Nový Ford Mondeo

 

Zdieľanie článku na sociálnych a iných sieťach

Radi by ste sa podelili o tento článok s ostatnými? Kliknutím na ikonky nižšie ho môžete zdieľať na danej sieti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Nový Ford Mondeo

26.06.2007 | David Kudláček | Recenzia | Komentárov: 0 |

Ford Mondeo je obľúbeným fleetovým a manažérskym vozom strednej triedy. V posledných rokoch zvádza tuhý boj so svojim úhlavným nepriateľom Passatom. Podarí sa tretej generácii prekonať konkurenta zo stajne koncernu VW?

Ford Mondeo je obľúbeným fleetovým a manažérskym vozom strednej triedy. V posledných rokoch zvádza tuhý boj so svojim úhlavným nepriateľom Passatom. Podarí sa tretej generácii prekonať konkurenta zo stajne koncernu VW? V roku 1993 sa svetu predstavil nástupca úspešnej Sierry, model Mondeo. Už v prvej generácii sa od počiatku výroby ponúkala v troch karosérskych verziách: seda, liftback a kombi (Turnier). O tom, že sa Mondeo trafilo "do čierneho" svedčí zisk titulu "Automobil roku 1994". V roku 1996 sa prerobila celá modelová rada facelift. O štyri roky neskôr dostala slovo druhá generácia, ktorá bola opäť zákaznícky veľmi úspešná. Druhá generáciu Mondea tešila zákazníkov ponukou vnútorného priestoru, komfortom, a menovite dynamikou zápalových pohonných jednotiek. Jazdnými vlastnosťami Mondeo opäť patrilo na špičku triedy. Súčasná, tretia generácia Mondea sa predstavila na Ženevskom autosalóne 2007. Poďme sa bližšie pozrieť na to, čo ponúka. Desig karosérie vychádza zo štúdia losis, ktorá sa verejnosti predstavila na IAA 2005. Mondeo, rovnako ako S-Max a Galaxy, využíva tzv. kinetický desig karosérie. Hrany v štýle New Edge Desig (preslávili hlavne Focus prvej generácie) sú už bohužiaľ zabudnuté. Predok vozu je robustný a vyznáva dynamický štýl. Dominantné sú veľké predné svetlomety a prívod vzduchu k motoru v spodnej časti nárazníka. Pohľad z boku odhalí mohutnosť karosérie (platí pre všetky tri karosérie). K mohutnosi prispieva menšia zasklená plocha bočných okien, vysoký pontón karosérie a minimum prelisov. Menovite u sedanu a liftbacku pôsobí zad až príliš masívne, pomôcť by mali veľké kolesá (18“), ktoré by zad opticky odľahčili. Tvarovanie zadnej časti vozu, menovite trojuholníkové zadné svetlá, pripomínajú veľkopriestorový S-Max.

Nový Ford Mondeo

Nové Mondeo oproti predchádzajúcemu opäť o niečo povyrástlo a zmohutnelo. Aj keď sa tvorcovia snažili stisknúť karosériu dynamickým štýlom, ľahkosť predchádzajúceho Mondea sa im už dosiahnuť nepodarilo. Pokiaľ sa vám páči interiér väčšieho S-Maxu, budete sa vo vnútri Mondea cítiť spokojný. Prístrojová doska aj výplne dverí akoby S-Maxu z oka vypadli.Prístrojový štít sa pýši dobrou ergonómiou ovládacích prvkov, kontrolné ukazovatele sú výborne čitateľné. Použité materiály dodávajú dojem kvality a zdobí ich veľmi dobré spracovanie. Body k dobru získava Mondeo za bohaté použitie mäkčeného plastu. Výčitku si zaslúži lacne pôsobiace tenké plastové dvierka schránky pred spolujazdcom a rámčeky vnútorných kľučiek. Menovite gulaté výdychy ventilácie, umiestnené na vrchu stredového panelu a záplava hliníkovej dekorácie o ničo nižšie sa podľa môjho subjektívneho dojmu príliš nehodí do interiéru, manažérskeho vozu strednej triedy. V tomto ohľade si napr. VW Passat zaslúži väčšie uznanie.

Nový Ford Mondeo

Vďaka zväčšenému rázvou náprav (oproti predchádzajúcemu + 96 mm) ponúka interiér dostatok priestoru ako v pozdĺžnom, tak aj priečnom smere. Slová chvály si zaslúžia sedačky, predné majú príjemne dlhé sedádka, vzadu sa sedí snáď ešte o niečo pohodlnejšie ako vpredu. Optimálny sklon sedádka a operadla spolu s dostatočným tuhým "vankúšom" zaručí výborný komfort sedenia. Jediná výčitka smeruje na adresu málo výrazného bočného vedenia predných sedadiel. Hlavové opierky majú dostatočný rozsah nastavenia. Rozmerné veko kufru ukrýva u všetkých troch karosérskych verziách priestorný batožinový priestor. Základným objemom 528 l (liftbaca) nemá Mondeo konkurenciu. Batožina v ňom je dobre prístupná, nakladacia hrana je sympaticky nízko od zeme. Podvozokovú platformu Mondea využíva okrem dvojice S-Max/Galaxy aj nové Volvo S80. Špičkové jazdné vlastnosti má na svedomí zadná viacprvková náprava Control Blade a za príplatok aj systém CCD. Pod touto skratkou sú ukryté elektronicky riadené tlmiče, ktoré napr. pri prejazde zatáčkou zaistí "stuhnutie" podvozku a tým nedôjde k strate stability. Práve tuhosť je zaistená elektromagnetickým ventilom, ktorý reguluje tok kvapaliny v tlmiči podľa aktuálneho štýlu jazdy.

Nový Ford Mondeo

Napriek tomu že je Mondeo v prvom rade decentným sedanom (či kombi), zvlášť pri jazde po "okreskách" máte pocit, že riadite malý ostrý hatchback. V zákrutových partiách sa voz užíva a udivuje neutrálnym chovaním a príkladným držaním v zvolenej stope. Výborné jazdné vlastnosti podčiarkuje dobré odhlučnenie a vysoká miera komfortu pri prejazde nerovností. Za prvotriednym podvozkom nezaostávajú brzdy, ktoré dokážu bezpečne skrotiť temperament vozu s modrým oválom na predku. Absolutórium zaslúži presné riadenie, podporované hydraulickým posilovačom. V dnešnej dobe (väčšinou tupých) elektrických posilovačov je práca s klasickou hydraulikou doslova lahôdka. Riadenie poskytuje výbornú spätnú väzbu a priamo vyberá prechod série zákrut. Rovnako radenie zvládol Ford na výbornú, zmena rýchlostných stupňov prebieha ako po masle.

Nový Ford Mondeo

Pod kapotou novinky zo stajne modrého oválu pracuje široké portfólie zápalných i vznietových pohonných jednotiek. Základný kameň celej rady predstavuje zápalová tisícšestovka, dodávaná v dvoch výkonových stupňoch (81 a 92 kW). Ponuka pokračuje cez klasický dvojliter (107 kW) a končí starým známym preplňovaným päťvalcom 2.5/162 kW. Vzhľadom k častému využívaniu Mondea ako služobného vozu siahne pravdepodobne väčšina majiteľov po vyhlásených vznietových jednotkách TDCi. Najslabšia vznietová tisícosemstovka TDCi je na výber v dvoch verziách (74 a 92 kW), slabšie prevedenie má vyhradne šesťstupňovú prevodovku, silnejšia verzia pridáva stupeň naviac. Vrchol predstavuje turbodiesel 2.0 TDCi/103 kW. Dvojliter štandardne spolupracuje s priamo radenou šesťstupňovou prevodovkou, na prianie sa dodáva šesťstupňový automat ( v tom prípade je výkon motora znížený na 96 kW).

Nový Ford Mondeo

Naftu spaľujúcu motory nového Mondea si ešte žiadajú krátke zastavenie: predchádzajúca generácia mala s motormi TDCi značné problémy. Na vine boli chybné vstrekovače značky Delphi a vysokotlakové čerpadlo, ktoré sa často zadieralo. U práve nastupujúcej tretej generácie spravili výrobcovia zmenu v podobe novo konštruovaného čerpadla. Naviac najsilnejší TDCi pracuje so spoľahlivým vstrekovaním Siemens. Zaujímavá je rovnako história vznietových tisícosemstoviek: základ motoru rady Lynx má korene v osemdesiatych rokoch. Od tej doby sa dočkal niekoľkých zásadných modernizácií (v roku 1999 dostal priame vstrekovanie paliva). Zdobí jeho konštrukciu (hlava valca je liatinová!), vysoký točivý moment a predovšetkým veľmi dobrá emisná hodnota, normu Euro4 dokáže motor bez problémov plniť bez potreby montáže filtrov pevných častíc ( to je taktiež dôvod, prečo verzia 1.8 TDCi strieda novšiu 1.6 TDCi koncernu PSA, ktorá pre splnenie Euro4 vyžaduje inštaláciu drahého filtru). Ešte je dobré spomenúť dvojlitrové "té-dé-cé-íčko", ktoré Ford vyvinul v spolupráci s koncernom PSA a s motorom rovnakého objemu, užívaným v minulej generácii (konštrukčná rada Puma) nemá nič spoločné. Užívateľsky príjemnú novinku predstavuje systém Ford Easy Fuel. Čo znamená? Vďaka tejto "vychytávke" nie je možné do nádrže benzínového Mondea natankovať naftu a naopak. Systém totiž nepustí do hrdla palivovej nádrže pištoľ nesprávneho rozmeru.

Nový Ford Mondeo

Nový Ford Mondeo tretej generácie sa bez sporu podaril. Ponúka dynamicky tvarovanú karosériu, priestranné a príjemné riešenie interiéru. V superlatívoch sa dá hovoriť aj o podvozku a riadeniu. Na zahodenie rovnako nie je bohatá ponuka karosérskych verzií. Trošku ťažkopádne pôsobí prevedenie zadnej časti pri sedane a liftbacku, ponuka pohonných jednotiek by sa mala v budúcnosti ešte rozšíriť o zážihové šesťvalce a silný turbodiesel s dvojicou turbomiešadiel, ktorý bude náhradou za 2.2 TDCi.

Stručné technické údaje Ford MONDEO 1.8 TDCi (podľa údajov výrobcu)

  • Dĺžka 4770 mm
  • Šírka: 1886 mm
  • Výška: 1500 mm
  • Rázvor náprav: 2850 mm
  • Objem batožinového priestoru: 528 l (hatchback)
  • Objem valcov: 1753 ccm
  • Počet valcov: 4, preplňovaných turbomiešadlom
  • Výkon: 74 kW/101 k
  • Najvyšší točivý moment: 280 N.m/1800 ot. za min.
  • Priemerná spotreba paliva: 5,7 l/100 km
  • Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: za 12,3 s
  • Najvyššia rýchlosť: 175 km/h
  • Objem palivovej nádrže: 70 l

tlačiť

Diskusia k článku


Hodnotenie:

hlasov: 57

Pozn: čím väčšie číslo, tým lepšie hodnotenie

Diskusia

Diskusia k článku Nový Ford Mondeo


počet príspevkov: 0

 

viac

menej

menej značiek

Už raz ste hlasovali.

Odobrať možnosť

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrať aspoň dva produkty na porovnanie.