BMW


Preposlať BMW E24

 

Zdieľanie článku na sociálnych a iných sieťach

Radi by ste sa podelili o tento článok s ostatnými? Kliknutím na ikonky nižšie ho môžete zdieľať na danej sieti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

BMW E24

25.06.2007 | Tomáš Trhoň | Recenzia | Komentárov: 0 |

V dobách, kedy sa po našich cestách preháňali všetkým dobre známa Mbčka a v Mladoboleslavskej továrni konštruovali úplne nový typ Škoda 105 a všetci sa tešili na to skoro 50 koňové monštrum..

V dobách, kedy sa po našich cestách preháňali všetkým dobre známa Mbčka a v Mladoboleslavskej továrni konštruovali úplne nový typ Škoda 105 a všetci sa tešili na to skoro 50 koňové monštrum, sa podarilo pomocou novej modelovej rady, založenej na vtedajšej päťkovej rade (E12), uskutočniť dlhodobý, veľmi podporovaný projekt, ktorý sa ihneď stal nadčasovým (konieckoncov, ako sa neskôr ukázalo, nadčasových aut od BMW bol dosť, napr. E31, E36 atď.), a ktorý i po takmer 20tich rokoch od ukončenia výroby, vyvoláva nie len majiteľom a fanúšikom značky BMW vyšší tep srdca.

BMW E24

Projekt rady E24 sa nezrodil len tak náhodou. Už na počiatku sedemdesiatych rokov si bolo vedenie BMW vedomé úspechu predošlých kupé z rokov 1965 až 1975. Po rozhodnutí o využití predošlých úspechov značky, boli vedením stanovené jasné požiadavky na nový voz: šesťvalcová motorová jednotka, voz "našlapaný" modernými technológiami a odolná karoséria pre nehody vo vysokých rýchlostiach. Voz bol po prvý krát predstavený a Ženevskom autosalóne v roku 1976 a okamžite sa z neho stal predajný šláger. A tak tomu zostalo až do roku 1989, kým z výrobnej linky nezišiel posledný voz. Prvým modelom, ktorý sa dostal do výroby, bol typ 630 CS. Pod jeho prednou kapotou sa ukrýval už na vtedajšiu dobu dosť dravý trojlitrový šesťvalec doplnený karburátorom. Tento model ponúkal na tú dobu slušných 132 kW a v dobe uvedenia na trh sa predával za 40 000 nemeckých mariek. Následne po type 630 CS do predajní dorazila 633 CSi, ktorá mala výkon väčší o 15kW oproti 630 CS. Následne v roku 1978 bol výkon vozu posilnený a to pomocou uvedenia nového typu 635 CSi. Parametre vozu sú aj v dnešnej dobe pomerne zaujímavé. Z motoru M30 sa podarilo dosiahnuť výkon 160 kW (218 koní) pri 5200 ot./min, zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 7,7 sekundy a hmotnosť cca 1 500 kilo. Vtedajšia cena vozu sa rovnala 61 300 DM. O výnimočnosti a ohromnej obľúbenosti tohoto typu hovorí niečo napr. fakt, že sa predalo viac než 50 000 kusov tohoto vozu. S príchodom 635 CSi sa vôbec po prvý krát objavili na voze originálne dobové spojlery. Následujúci rok bola predstavená ešte jedna verzia, už o niečo kultivovanejšia, typ 628 CSi. Ten sa začal predávať s cenovkou 51 000 DM. S predstavením tohoto typu sa začal do vozu montovať tiež palubný počítať nazývaný Check control, ktorý môžeme vídať napr. aj v bežných typoch BMW, ako je treba E34, E30, E36 atď. Check control plnil úlohu ukazovateľa servisného intervalu, upozorňujúceho na najbližší termín údržby. Súčasne s rokom 1979 skončila výroba karburátorových verzií.

BMW E24

Počiatkom roku 1982 sa šestková kupé dočkala prvej a tiež poslednej modernizácie svojej rady. Výmeny sa dočkala predná náprava, ktorá bola nahradená nápravou z päťkovej rady E28, co značne prispelo k vylepšeniu jazdných vlastností. Súčasne bola vymenená palubná doska za novú a voz dostal iné nárazníky. Oveľa podstatnejšou zmenou sa ale pravdaže stalo osadenie motora novým systémom riadenia Motronic, ktorý mal zapaľovanie a vstrekovanie v jednej jednotke. Tento nový systém dokázal u typu 635 SCi znížiť spotrebu o celých 18% na výsledných cca 13l na 100 km. Až potom v roku 1984 bola svetu predstavená na Frankfurstkom autosalóne vrcholná rezia produkcie divízie. Tento model niesol označenie M635 CSi a je potrebné podotknúť, že spôsobil vskutku zlé sny u rady bavorských konkurentov a netreba sa čudovať prečo. Po svojom uvedení sa verzia M stala najrýchlejším športovým kupé na svete tej doby. Divízia M čerpala pri vývoji vozu dosť z nabitých poznatkov a rozsiahlych skúseností získaných hlavne pri cestných závodoch. Značnou mierou k vývoju vozu prispeli súkromné ladičskej firmy Alpina a AC Schnitzer. Vývoj pohonnej jednotky dostal na starosť v závodnom oddelení BMW Motorsport konštruktér Paul Rosche. Typ M635 CSi mal štvorventilový motor s dvoma vačkami a šiestimi samostatnými škrtiacimi klapkami. Na zadnú nápravu sa pri 6 500 ot./min prenášalo cez kardan 286 koní. Tento výkon zaistil vozu viac než dobré dynamické vlastnosti. Z 0 na 100 km za hodinu zrýchlil v čase 6,4 s a maximálna rýchlosť atakovala hranicu 255 km/h. Bohužiaľ tých výnimočných vozov bolo za celú dobu produkcie vyrobených len 5 855 unikátnych kusov.

BMW E24

Následne dňa 6. apríla roku 1989 došlo pre všetkých priaznivcov tejto rady k smutnej udalosti v podobe zastavenia výroby týchto jedinečných športových bavorských kupé, ktoré ešte dnes priťahujú nemalú pozornosť nielen v svojich obdivovateľov. Za dobu produkcie rady E24 vyšlo z dverí firmy Karmann v Osnabrucku, kde sa vyrábali karosérie a montovali vozy z dodaných komponentov, na 86 216 unikátnych kusov týchto jedinečných športových kupé. Výnimočná šestková rada samozrejme za dobu svojej výroby neunikla pozornosti mnohých renomovaných svetových úpravcov. Medzi tých najúspešnejších môžem spomenúť napr. firmy Alpina a AC Schnitzer. Rozhodne najúspešnejšou sa stala spoločnosť Alpina, ktorej vozy vynikali (a stále vynikajú) na cestách neuveriteľne dobrým správaním a už vtedy porážali aj tak veľkú konkurenciu, ako predstavujú vozy automobil Bentley. Spoločnosť Alpina vyrábala dva typy šestkových kupé, typy B9 a B7. Nepreplňovaná B9 dosiahla z pôvodného M30 3,5 motoru výkon 180 kW (245 koní) pri 5 700 ot./min., maximálnu rýchlosť 238 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h sa odohralo za 7,3 s. Alpina B7, tiež s motorom 3,5 l mala výkon 243 kW (330 koní) pri 5 800 ot./mi, točivý moment 512 Nm pri 3 000 ot./min, maximálnu rýchlosť 270 km/h a zrýchlenie 6,1 s. Cena bola 116 000 DM:

BMW E24

Rada E24 sa nikdy za dobu svojej výroby oficiálne v Mníchove vo verzii kabrio nevyrábala, aj keď tomu automobilka o rozšírení rady týmto smerom uvažovala hneď niekoľkokrát. Po prvý krát sa spracovania verzie kabrio ujala súkromná nemecká firma Tropic Automobildesign. Vyrobený bol len jeden exemplár. Technikmi od BMW bol viacmenej ihneď zamietnutý pre svoj nepodarený design pripomínajúci tvar banánu.

BMW E24

Aj cez svoju starobu sa jedná aj ndes o veľmi jedinečný voz, nad ktorým sa veľa ľudí pootočí, či už kvôli nezameniteľnému designu tzv. žraloka, alebo kvôli charakteristickému zvuku šesťvalca od BMW. Aj keď má typ E24 svojho nástupcu podobe dnešného BMW 6, tak musím povedať, že typ E24 vo mne vyvoláva ďaleko viac emócií a oproti tomu dnešná súčasná 6tka je len obyčajné, chladné kupé.

BMW E24

BMW E24

BMW E24

tlačiť

Diskusia k článku


Hodnotenie:

hlasov: 17

Pozn: čím väčšie číslo, tým lepšie hodnotenie

Diskusia

Diskusia k článku BMW E24


počet príspevkov: 0

 

viac

menej

menej značiek

Už raz ste hlasovali.

Odobrať možnosť

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrať aspoň dva produkty na porovnanie.