Preposlať Saab Aero X koncept

 

Zdieľanie článku na sociálnych a iných sieťach

Radi by ste sa podelili o tento článok s ostatnými? Kliknutím na ikonky nižšie ho môžete zdieľať na danej sieti.

    ikona Facebook ikona Twitter ikona Linkuj ikona Jagg ikona MediaBlog ikona TopOdkazy ikona Bookmarky ikona TopClanky ikona VybraliSme ikona Delicious ikona Digg ikona Technorati ikona LinkedIn ikona Google

Saab Aero X koncept

20.11.2007 | Tomáš Trhoň | Aktuality, recenzie | Komentárov: 0 |

Dnes tu máme tak trochu netradičnú recenziu, a to recenziu vozidla, ktoré se pravdepodobne bude sériovo vyrábať, ale možno aj nie a potom sa aspoň jeho designom inšpirujú iné automobilky, no kto vie….

Dnes tu máme tak trochu netradičnú recenziu, a to recenziu vozidla, ktoré se pravdepodobne bude sériovo vyrábať, ale možno aj nie a potom sa aspoň jeho designom inšpirujú iné automobilky, no kto vie…. Zdalo sa, že Saab pomaly umiera v náručí General Motors a modely odvodené od Subaru a Chevroletu pôsobili ako posledný kŕč pred exitom. Teraz to však vyzerá tak, že oproti svetlu na konci tunela sa objavil malý lúč, posolstvo, že cesta späť stále existuje. Saab by ju mal nájsť pomocou štúdie Aero X. V Ženeve som nestihl tlačovú konferenciu Saabu. Pravdopovediac, nevyhľadávam naškorebné divadlo žiadnej automobilky kvôli tomu, že sa mi to zdá zbytočné. Rýchle striedanie svetiel reflektorov, podprahová hudba a oslavné rečičky plné povzbudzujúcich čísel aj tak nevylepšia odfláknutý interiér alebo brzdnú dráhu z teritória vodných plavidiel. Tak isto som nemal dôvod zastavovať sa pri stánku švédskej automobilky, ktorá ani po sobáši s americkým gigantom nenašla svoje šťastie. Neohlasovali žiadnu novinku a šum o pripravovanom nástupcovi kompaktného obratného športiaka Sonet som z vyššie uvedených dôvodov považoval za fantazírovanie, ktoré mohlo pochádzať zo zbožného želania fanúšikov alebo oddelenia PR, snažiaceho sa odvrátiť definitívny pád v zabudnutie. Pretože Saab mám ešte z dôb modelov 96 a 900 turbo stále rád, nedalo mi nepozrieť sa, ako vegetuje slávne severské meno a skoro mi zaskočilo. V perleťovo bielom rúchu a na obrovských kolesách pripomínajúcich lopatky turbínového kolesa tam stál automobil, ktorý privádzal ľudí k nemému úžasu.

Saab Aero X koncept

Éra 50. až 70. rokov, kedy za oceánom dominovali vozy inšpirované prúdovými stíhačkami, so sebou priniesla plutvy, za ktoré by sa ani dnes nehanbili nosné rakety Sojuz. S funkčnosťou to však nemalo nič do činenia. Odlišný prístup uplatňoval Saab. Karosériu podriaďoval aerodynamickej optimalizácii a ako pripomienky k spojeniu s letectvom bolo možné nájsť hlavne účelové pojítka. Časom sa od tejto línie skoro upustilo, ale nová štúdia Aero X ukazuje, aké veľké sú možnosti spojiť letecký priemysel s automobilovým aj po vizuálnej stránke tak, aby to nepôsobilo gýčovito. Keď vynecháme striebornú linku v maske chladiča, ktorá zobrazuje priečny prierez krídlom lietadla, najmarkantnejším odkazom je kabína pripomínajúca kokpit. Doslovne. Vstupuje sa do nej ako do bojovej stíhačky – dvere sa najskôr pozdvihnú do pózy „éro so sklopenými krídlami“ a potom sa celá strecha bez stĺpikov a s panoramatickým oknom postaví na predný pantografický záves. Staré Saaby som si pamätal aj preto, že kvôli bezpečnosti razili cestu signalizácie nezapnutých bezpečnostných pásov, pričom varovný piktogram bol veľmi podobný tým z dopravných lietadiel. Bola v tom symbolika, ale hovoriť o Saabe, že sa ich interiér podobá kokpitu, mohlo niekomu pripadať ako vtip. K štúdii Aero X by som sa však toto prirovnanie použiť nebál. Designéri totiž nepoužili jediné tlačítko alebo spínač, ktorý by sa podobal ovládaniu v sériovom automobile a palubné prístroje vyrobili z priehľadného akrylátu s 3D grafikou. Na kompletné osvetlenie vnútorného priestoru použili LED diódy.

Saab Aero X koncept

Škandinávia je známa svojím šetrným prístupom k prírode a tomu sa snaží podriaďovať úplne všetko – od priemyslu cez bývanie až po dopravu. Zelené myšlienky mali aj konštruktéri 6-valcového motora BioPower. Je prispôsobený spaľovaniu 100 % bioetanolu, ktorý má oktánové číslo 106, teda šťava s vysokou odolnosťou voči detonačnému horeniu. Preto môže mať 24ventilový agregát s objemom 2,8 l neobvyčajne vysoký kompresný pomer 12:1 napriek tomu, že vzduch doňho tlačia dve turbodýchadlá s variabilnou geometriou lopatiek pod tlakom 1,0 baru. Spoločne s variabilným časovaním sacích a výfukových ventilov a 32bitovým riadiacim procesorom dosahuje výkon 400 koní pri 5000 otáčkach a maximálny točivý moment 500 newtonmetrov od 2000 do 5000 otáčok. Počítačový program prepočítal tieto čísla s hmotnosťou 1,5 tony, zahrnul do premenných novú sedemstupňovú dvojspojkovú prevodovku a pohon všetkýchch kolies (cez viaclamelovú viskóznu spojku) a vyšlo mu, že 100 km/h by voz pokoril za 4,9 s. Že Saabu nie je cudzie ani lietanie v malej výške, demonštruje rozloženie hmotnosti 50:50, dvojité lichobežníky vpredu a multilink vzadu, elektronická kontrola a zmena nastavenia tlmičov, mazanie so suchou vaňou, ventilované disky s priemerom 380 mm vpredu a vzadu s 8-piestikovými strmeňmi alebo 22- (vpredu) a 23palcové (vzadu) disky kolies, ktoré rotovaním odsávajú horúci vzduch okolo brzdových kotúčov. Saab Aero X má dĺžku 4675 mm, šírku 1918 mm a výšku 1276 mm. Rázvor dvojsedadlového kupé s oceľovým monokokom a karbónovou karosériou je 2795 mm. Rovnako ako vás, aj mňa by zajímalo, či sa bude vo viac, či menej pozmenenej forme Aero X vyrábať. Úprimne, neviem, ale pokiaľ to GM myslí so záchranou krehkého Saabu vážne, tento „zelený“ šporiak by mal dostať zelenú.

Saab Aero X koncept

tlačiť

Diskusia k článku


Hodnotenie:

hlasov: 12

Pozn: čím väčšie číslo, tým lepšie hodnotenie

Diskusia

Diskusia k článku Saab Aero X koncept


počet príspevkov: 0

 

viac

menej

menej značiek

Už raz ste hlasovali.

Odobrať možnosť

Model

Nerozhoduje

Musíte vybrať aspoň dva produkty na porovnanie.